Press och nyheter

Behöver du hjälp med att nå ut i media med en bra nyhet? Kontakta gärna fakulteternas pressansvariga eller sektionen Kommunikation som hjälper till att förmedla forsknings- och andra universitetsnyheter till media.

Presstöd vid universitetet

Vid pressfrågor ska du i första hand kontakta pressansvarig vid din fakultet:

Fakulteternas presskontakter på lu.se

Är du inte anställd vid en fakultet eller har övergripande frågor kring press, nyheter och innehåll, kontakta press- och kanalansvariga på sektionen Kommunikation:

nyhetsredaktion [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Tips vid mediekontakter

Ofta blir forskare och andra inom Lunds universitet kontaktade av medier. För bästa resultat finns det en del saker som du kan tänka på i rollen som intervjuad.

Tips vid mediekontakter

Principer för forskningskommunikation

När du som forskare eller kommunikatör förmedlar forskning via medier, sociala medier, evenemang eller i andra publika sammanhang, bör du sträva efter att följa universitetets principer för god publik forskningskommunikation.

Principer för forskningskommunikation

Filmade forskningsnyheter

Jobbar du på ett pressmeddelande där film kan addera unikt bildmaterial eller på annat sätt förstärka innehållet? Kontakta gärna universitetets produktionsteam.

Universitetets produktionsteam

The Conversation

Lunds universitet är medlem i nyhetssajten The Conversation UK, som synliggör forskning internationellt. Här har du som forskare chans att skriva om aktuella samhällshändelser och ny forskning. Artiklarna kan sedan återpubliceras fritt av andra medier och nå ut globalt.

Läs om The Conversation

Medieträning

Medieträning erbjuds med oregelbundna mellanrum vid flertalet fakulteter. Kontakta pressansvarig vid din fakultet för mer information.

Skrivtips

Andra sätt att kommunicera din forskning

Kalendariet på lu.se

Har du ett evenemang eller någon annan aktivitet som du vill marknadsföra, men som inte passar som pressmeddelande? Alla anställda kan själva lägga in händelser i universitetets gemensamma kalendarium, som visas på startsidan på lu.se. Alla evenemang där Lunds universitet står som arrangör och som är öppna för allmänheten kan läggas in i kalendariet.

Lägga till händelse i kalendariet på lu.se

Digitala nyhetsbrev

Universitetet har ingen gemensam leverantör av lösningar för nyhetsbrev, så respektive verksamhet kan göra en direktupphandling eller välja gratisalternativ. Behöver du hjälp med att utforma grafiska mallar för ditt nyhetsbrev, kontakta någon av universitetets upphandlade kommunikationsbyråer.

Upphandlade byråer

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är myndigheter skyldiga att informera registrerade som får nyhetsbrev om en rad punkter. Nyhetsbrev som enbart vänder sig till interna målgrupper är dock en del av den information som medarbetare kan behöva för att kunna utföra sitt arbete, vilket innebär att det inte krävs samtycke. Om du däremot samlar in kontaktuppgifter till personer utanför universitetet för att skicka nyhetsbrev måste du ha samtycke från mottagaren.

Hantering av personuppgifter vid utskick av nyhetsbrev

Tips på att formulera, strukturera och arbeta med nyhetsbrev:

Checklista för att skriva nyhetsbrev

På nedanstående sida listas universitetsgemensamma interna nyhetsbrev som skickas ut via förvaltningen:

Interna nyhetsbrev

Annan populärvetenskaplig forskningskommunikation

Kommunicera din forskning med det omgivande samhället

Stöd för omvärldskoll

Verktyg för omvärldsbevakning

Vill du ha koll på hur Lunds universitet omnämns i traditionell media och/eller sociala medier? Då kan du kostnadsfritt prenumerera på bevakningar från Retriever. Du kan välja mellan ett flertal uppsatta bevakningsområden samt välja dag och tidpunkt för din epostleverans.

Prenumerera på Lunds universitets befintliga bevakningsprofiler i Retriever

Är du kommunikatör och vill använda Retriever för att göra sökningar i traditionella medier (i tryckt och digitalt format, inklusive etermedia) och sociala medier? Då kan du få inlogg till Retriever. Kontakta sektionen Kommunikation via nyhetsredaktion [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Retrievers webbplats

Medie- och anseendeanalyser

Lunds universitet har ramavtal med Kantar Public för tjänster inom medie- och anseendeanalyser. Genom ramavtalet anlitas Kantar Public direkt utan att någon konkurrensutsättning behöver göras. Avtalet innebär också att alla verksamheter inom universitetet måste anlita Kantar Public om tjänsten man vill köpa faller inom avtalet. I övriga fall gäller direktupphandling:

Direktupphandling

Avtalet omfattar utförande av medie- och anseendeanalyser inklusive rapporter, slutsatser och rekommendationer. Med medie- och anseendeanalyser avses breda analyser gentemot allmänheten.

Kontakta kristina [dot] lindgarde [at] kommunikation [dot] lu [dot] se för mer information om avtalet, eller Kantar Public direkt: martin [dot] ahlqvist [at] kantarsifo [dot] com, +46 709 732 520.

Avtalet omfattar inte mediebevakning då Lunds universitet har ett separat avtal gällande denna tjänst med Retriever Sverige AB.

Vid pressfrågor ska du i första hand kontakta pressansvarig vid din fakultet:

Fakulteternas presskontakter på lu.se

nyhetsredaktion [at] kommunikation [dot] lu [dot] se