Fem anledningar att ”svajpa” höger för Kultur-Tinder

Porträtt av kvinna. Foto.
Vicerektor Ann Kristin Wallengren ansvarar för projektet ”Tinder för kultursamverkan”. Foto: Åsa Hansdotter

LU är ett kulturuniversitet som sjuder av olika inspirerande samarbeten. Genom ett ”Tinder för kultursamverkan” är tanken att skapa ”match-­making” och mötesplatser för att fler ska kunna samarbeta över gränserna och integrera kultur i olika discipliner och kurser. Ann Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning och kultur, ansvarar för kulturprojektet som löper till och med 2026.

1. Kultur-Tinder är att säga ja till fler kulturella möten över ämnesgränserna. De konstnärliga och kulturella verksamheterna vid universiteten blir alltmer betydelse­fulla världen över och alltså en viktig del av universitetets identitet, utbildning och forskning. Dessa verksamheter ska vara självklara och kända delar även för alla LU:s medarbetare.

2. Vi behöver fler möten mellan konstnärer och forskare för att utveckla idéer kring konstnärliga och vetenskapliga samarbeten. Men även för att ytterligare stärka kultur­arbetets synlighet och integration med övriga kärn­verksamheter.

3. För att stärka innovativa utbildningsinsatser och ny­skapande kunskapsbildning, genom att stimulera till utveckling av nya tvärvetenskapliga kursmoduler som integrerar konstnärliga och vetenskapliga perspektiv.

4. LU:s samlingar av historiskt och kulturellt slag ­behöver synliggöras. Dessa utgör infrastrukturer för både forskning och undervisning och det behövs nätverk för ­erfarenhetsutbyte om hur verksamheterna ska kunna samarbeta. LU vill även vidareutveckla objektbaserat lärande, OBL, där lärare med hjälp av samlingarna, stimulerar studenternas lärande genom att flera sinnen aktiveras.

5. För att kulturella upplevelser kan fördjupa förståelsen för mänskliga förhållanden och samhälleliga utmaningar.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English