Ladok för utbildning på forskarnivå
Dokumentationen av studier på forskarnivå vid Lunds universitet regleras i Högskoleförordningen, Förordning om redovisning av studier med mera vid universitet och högskolor samt i lokala föreskrifter. På denna sida hittar du information om vad som ska dokumenteras och av vem.
Följande ska dokumenteras för utbildning på forskarnivå:
- Antagning
- Handledare
- Individuell studieplan
- Registrering
- Aktivitet och finansiering
- Studieuppehåll
- Studieavbrott
- Godkända kurser och individuella åtaganden
- Alla kurser klara
- Godkänd licentiatuppsats och doktorsavhandling
- Examensbevis
Utförligare information finns i dokumenten nedan:
- Anvisningar för rapportering av doktorander i Ladok (PDF, 113 kB, öppnas i ny flik)
- Lunds universitets universitetsgemensamma regelverk för utbildning på forskarnivå
Registrering
Doktoranderna kan själva registrera sig vid halvårets början. Tjänsten finns i Studentportalen. De kan logga in i portalen antingen med sitt Lucat-ID för anställda eller med sitt studentkonto (StiL-konto). Doktorander som inte har svenskt personnummer måste använda sitt studentkonto. Detta gäller även doktorander med så kallade samordningsnummer.
Byte av personnummer
Forskarstudenter med interimspersonnummer som fått permanent svenskt personnummer ska begära en uppdatering via https://portal.student.lu.se/personal-identity-number
De måste använda sitt student-ID för att logga in.
Rapportering av studieaktivitet och studiefinansiering
Lunds universitet är skyldigt att lämna uppgifter om doktorander till Statistikmyndigheten SCB. Uppgifterna används också i universitetets årsredovisning. De institutioner som har doktorander måste rapportera in doktorandernas aktivitet och finansiering. Med aktivitet avses hur stor procent av normal arbetstid (40 timmar/vecka) i genomsnitt under senaste halvåret som doktoranden ägnat åt sin egen forskarutbildning. Tid för institutionsarbete/undervisning skall inte ingå.
Observera att även studerande som inte haft någon aktivitet under terminen skall rapporteras och då som 0 procent. Har det istället rapporterats studieuppehåll för hela perioden behöver det däremot inte rapporteras aktivitet.
Kontaktinformation
Avdelningen för Studieadministrativa system
E-post:
support [at] ladok [dot] lu [dot] se
Besöksadress:
Sölvegatan 18 B, Lund
Postadress:
Lunds universitet
Studieadministrativa system, Ladok
Box 117
221 00 Lund
Internpost:
Hämtställe 61
Blanketter
Etablering av doktorand i Ladok — webbformulär
Etablering av doktorand i Ladok — blankett (PDF 68 kB, ny flik)
Särskilt tillstånd att delta i kurser inom utbildning på forskarnivå (PDF 88 kB, ny flik)
Avbrott av studier på forskarnivå (PDF 49 kB, ny flik)
Aktivitets- och finansieringsuppgifter för doktorander på Statistikmyndigheten SCB:s webbsida