Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Inköp och upphandling

Inköp av de varor och tjänster som behövs för att bedriva Lunds universitets verksamhet ska ske på ett lagenligt, affärsmässigt och effektivt sätt. Universitetets samtliga behov och mål ska beaktas i inköpsprocessen och inköpen ska ske till rätt kvalitet, totalkostnad och övriga villkor som långsiktigt är de mest fördelaktiga.

Här får du information om hur du ska göra när du behöver göra ett inköp.

Avdelningen Inköp och upphandling

Avdelningen Inköp och upphandling stödjer universitetets verksamheter i hela inköpsprocessen från behov till betalning. Det innebär:

  • rådgivning
  • upphandling
  • avtalshantering
  • e-handel
  • upphandlingsjuridik
  • inköpsanalys

Avdelningen Inköp och upphandling ansvarar för upphandling som överstiger tröskelvärdet på 1 546 202 kronor. 

Institutioner och sektioner ansvarar för beställningar från avtal, direktupphandlingar och förnyad konkurrensutsättning. Fram till nedanstående datum ansvarar de också för annonserad upphandling under tröskelvärdet. Efter dessa datum ansvarar avdelningen Inköp och upphandling för alla upphandlingar som överstiger 700 000 kronor.

  • 1 januari 2025: Juridiska fakulteten, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Ekonomihögskolan, Konstnärliga fakulteten, Humanistiska och teologiska fakulteterna, Universitetets särskilda verksamheter och Kultur- och museiverksamheterna
  • 1 april 2025: Lunds tekniska högskola, Naturvetenskapliga fakulteten, Universitetsbiblioteket, Gemensamma förvaltningen
  • 1 juli 2025: Medicinska fakulteten