Om något händer
Det är viktigt att du känner dig trygg på din arbetsplats. Här hittar du information om hur du kan agera i olika situationer, vilken hjälp du kan få och var du ska vända dig för att rapportera en incident.
Vid nödsituation eller akut fara
Larma 112
Om en nödsituation uppstår ska du ringa 112. Kom ihåg att slå "0" först om du ringer från en bordstelefon.
App från SOS Alarm
Det finns en app från SOS Alarm. Om du ringer från appen blir det lättare för hjälpen att hitta till rätt plats.
När du ringer från appen ska du uppge:
- Att det gäller Lunds universitet.
- Vilken byggnad nödsituationen uppstått i eller vid.
- Vilken adress det gäller.
Ladda ner appen från SOS Alarm här
Universitetets larmtelefon 20 700
Du behöver också informera på universitetets larmtelefon på nummer 20 700. Larmtelefonen är tillgänglig dygnet runt. Stanna kvar på plats och möt upp larmpersonal när de kommer. Universitetets larmtelefon ringer du vid otrygghet, allvarlig händelse eller vid annat behov av väktarstöd.
Tänk på att du alltid hittar numret till universitetets larmtelefon på baksidan av ditt LU-kort.
Om första hjälpen
Viktiga telefonnummer (i alfabetisk ordning)
- Arbetsmiljöverket
+46 10 730 90 00 - Företagshälsovården
+46 46 222 32 80 - Giftinformation
+46 10 456 67 00(Vid mindre brådskande ärende)
112 (Vid akuta händelser) - Information vid olyckor och kriser
113 13 - Krisstöd i akut skede
+46 771 55 00 77 - Läkemedelsupplysning
+46 771 46 70 10 - Polisen
114 14 - Sjukvårdsrådgivning
1177 - Studenthälsan
+46 46 222 43 77
Mer information
Hat, hot och våld
Om du blivit utsatt för hat, hot eller våld på din arbetsplats, via e-post eller på sociala medier är det viktigt att du berättar det för din chef och rapporterar det till universitetet.
Kränkningar eller trakasserier
Om något inträffar på jobbet som får dig att må dåligt och känna dig otrygg är det viktigt att du får den hjälp du behöver.
Tillbud och arbetsskada
Om du blir skadad/sjuk av ditt arbete, eller om du upplever/observerar en riskfylld situation i anslutning till din arbetsplats är det viktigt att du berättar det för din chef och rapporterar det till universitetet.
Inbrott, stöld, skadegörelse, brand etc.
Om du blivit utsatt för stöld, upptäcker sabotage, inbrott eller annat ska du göra en anmälan. Det finns även andra saker att tänka på...
Dataskydd (GDPR)
Har personuppgifter förlorats, förstörts eller kommit utomstående till handa, exempelvis genom förlust av IT-utrustning, så kan det vara en personuppgiftsincident som bör anmälas.
IT-säkerhet
Misstänker du att du blivit hackad, blivit av med din dator eller telefon så behöver du berätta det. Då finns det möjlighet att minska intrångets omfattning.
(LUCAT-inloggning)
Visselblås
Har du i ett arbetsrelaterat sammanhang stött på ett missförhållande så kan du anmäla det.
Stöd i kris
En kris är en reaktion på en svår situation som att ha förlorat någon eller något eller att ha varit med om en förändring i livet. Ditt vanliga sätt att hantera svårigheter räcker inte till och du hamnar i en kris. Den kan vara så allvarlig att du behöver stöd för att börja må bättre igen.
Informationssäkerhet
Har information blivit stulen, gjorts otillgänglig eller blivit förvanskad? Gå in här och läs mer om informationssäkerhet. Genom att skapa ett ärende kring incidenten, kan vi stötta dig i det som har hänt.
Om något händer under tjänsteresan
Läs mer om vart du kan vända dig om du snabbt behöver hjälp utomlands.
Förlorade LU-kort och nycklar
Passerkort och nycklar är personliga och får inte lånas ut. Spärra genast ditt LU-kort om du förlorar det. Informera din chef om du blir av med nycklar.
Ekonomiska bedrägerier
Om vi drabbas av VD-bedrägerier är det viktigt att agera snabbt.
Läs mer om hur du gör och hur vi minskar risken att drabbas.