Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Anmälan och antagning

På denna sida ges en överblick av antagningsprocessens alla steg, vilka rutiner som gäller vid sen anmälan, omprövning och överklagande samt vad som gäller för de som har skyddad identitet.

Antagningsprocessen

Antagningsprocessen kan delas in i sju faser, se nedan. En hel del moment i denna process är automatiserade och/eller centraliserade/delegerade.

En sökande som vill antas till utbildning vid Lunds universitet ska anmälan sig enligt Lunds universitets anmälningsanvisningar. 

Anmälan är centraliserad dvs gemensam för de flesta lärosäten i Sverige. Anmälan görs via Antagning.se/Universityadmissions.se. Det går även att söka från kurs/programsida på Lunds universitets hemsida, i de fallen länkas man direkt till Antagning.se/Universityadmissions.se. 

Sökande kan behöva komplettera anmälan med behörighets- och meritvärdesgrundande handlingar i enlighet med instruktionerna på Antagning.se/Universityadmissions.se samt eventuella ytterligare instruktioner på utbildningens sida på lu.se. Detta gäller alla sökande, även de som har studerat som utbytesstudenter vid Lunds universitet.

Vissa meriter hämtas automatiskt in i det nationella antagningssystemet NyA, exempelvis gymnasiala meriter som finns i den nationella betygsdatabasen (BEDA), akademiska meriter som finns i Ladok och högskoleprovsresultat. 

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Ladok

Övriga meriter måste kompletteras, exempelvis äldre och utländska betyg, liksom andra behörighets- och meritvärdesgrundande handlingar.

Granskningen och registreringen av utländska meriter är centraliserad på nationell nivå till den Virtuella organisationen (VO) vars arbete organiseras av Universitets och högskolerådet (UHR). VO är ett samarbetsorgan med personal från både lärosätena och UHR. Lunds universitet har personal som arbetar i VO. 

Engelsktest som ger minst Engelska 6, utländska gymnasiala meriter samt utländska akademiska examina som motsvarar svensk grundexamen (180 högskolepoäng) registreras manuellt i NyA av VO/UHR.

Sökandens meriter kontrolleras sedan mot behörighetskraven. Behörighetskontrollen är till stor del automatiserad genom behörighetsmodeller i NyA. Behörigheter som modellerna inte kan hantera handläggs av antagningsavdelningen, ofta med hjälp av personal på institutionerna. Institutionerna handlägger behörighetskrav för vissa utbildningar på NyA-webben. 

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Om det finns fler behöriga sökanden till en utbildning än antalet platser, meritvärderas de sökande utifrån de beslutade urvalsgrunderna. Urvalsgrunderna representeras av olika urvalsgrupper i NyA. Till en och samma utbildning kan en sökande konkurrera i flera urvalsgrupper samtidigt.
Exempel på urvalgrupper: 

  • Betygsgruppen - inkluderar både BI (gymnasiebetyg grupp ett), BII (gymnasiebetyg med komplettering grupp två) samt BF (omdöme från folkhögskolan)
  • HP - högskoleprovsresultat
  • HPGR - antal högskolepoäng, till utbildning på grundnivå
  • HPAV - antal högskolepoäng, till utbildning på avancerad nivå.

Mer information om urvalsgrund 

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Urvalet sker på en på förhand bestämd tidpunkt, för aktuell antagningsomgång. Urvalet genomförs i antagningssystemet NyA. Vissa antagningsomgångar har ett svarskrav och därefter ett andra urval.
Platserna till en utbildning fördelas i urvalet, utifrån de beslutade urvalsgrunderna och platsfördelningen samt det antagningstal som är satt på NyA-webben. Sökanden med högst meritvärde antas först. Behöriga sökanden som inte blir antagna reservplaceras. 

Urvalsgrunder och platsfördelning

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Urvalsresultat och antagningsbesked

Resultatet från urvalet publiceras på de sökandes konto på Antagning.se/Universityadmissions.se en till två dagar efter att urvalet har genomförts. Det går även ut ett mejl från Antagning.se/Universityadmissions.se att resultatet finns tillgängligt på sökandes konto. Antagningsbeskedet går även att hämtas som en PDF. Antagningsbeskedet gäller som universitetets beslut till den sökande, även fast det inte är undertecknat. Vissa sökande, främst utländska, behöver ett underskrivet antagningsbesked. Hänvisa dessa förfrågningar till Sektionen Externa relationer som hanterar dem, mejladressen degreestudies [at] lu [dot] se.

På antagningsbeskedet framgår det om sökande är antagen, reservplacerad eller struken på respektive sökalternativ. Orsaken till strykningen framgår i sökandes antagningsbesked. Möjliga strykorsaker kan vara att sökande är obehörig eller att sökande redan antagits till maximalt antal poäng på högre prioriterat sökalternativ i anmälan. I vissa antagningsomgångar finns svarskrav. Detta framgår då av antagningsbesked samt anmälningsanvisningar. Det finns en maxgräns för hur många poäng en sökande kan antas till i respektive antagningsomgång och även beroende på om sökande har sökt inom program. Maxgränsen för antagning framgår av Lunds universitets anmälningsanvisningar samt av programanvisningar för anmälan inom program.

Lunds universitets anmälningsanvisningar

Programanvisningar för anmälan inom program

När sista ordinarie urval publiceras för de sökande, förs uppgifter över antagna vidare till Ladok. Efterhand som reserver eller sent anmälda sökande antas i NyA, förs de över till Ladok.

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Ladok

Efter sista ordinarie urval i en antagningsomgång kan institutioner eller fakulteter anta sökande som reservplacerats, om/när det uppstår lediga platser på utbildningen. Den sökande kan se sin ändrade status från reserv till antagen på Antagning.se och Universityadmissions.se och får då ett nytt antagningsbesked.

Reservantagning görs på NyA-webben i reservantagningsfunktionen. På NyA-webben går det att markera när reservantagningen förväntas påbörjas/är avslutad för en viss utbildning. Detta ger bättre service till de sökande och färre frågor via mejl.

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Universitets- och högskolerådet har skapat instruktionsfilmer för hur reservantagning fungerar. Filmerna är uppdelade i korta delmoment så att du enkelt kan hitta just de funktioner du eventuellt behöver repetera.

Film- och textguider om reservantagning på UHR:s webbplats

En sökande som har antagits ska registrera sig på utbildningen den termin antagningen avser. Institutionen ansvarar för att de sökande får instruktioner om hur de påbörjar sina studier. Den som inte följer dessa instruktioner ska strykas från tillfället. 

Stryka sökande som ej uppfyller villkor, ej registrerar sig, lämnar återbud

Efter sista ordinarie urval kan antagna falla ifrån av tre huvudanledningar.

  • En sökande kan själv lämna återbud på Antagning.se/Universityadmissions.se. Återbudet förs även över till Ladok. 
  • Om en antagen inte följer instruktionerna för hur man tar sin plats i anspråk för att påbörja sina studier, förlorar den antagne platsen. Då ska institutionen stryka den antagne och meddela det nya beslutet. Detta gör man genom att lägga status ”uteblev” på den antagne i reservantagningsfunktionen på NyA-webben. 
  • Vid utbildningens start ska den antagne uppfylla eventuella behörighetsvillkor för att få starta sina studier. Om behörighetsvillkoret inte är uppfyllt när utbildningen startar, ska den antagne strykas. Det gör fakultet/institution genom att lägga status ”ej uppfyllt villkor” i reservantagningsfunktionen på NyA-webben. Den som stryks på grund av att behörighetsvillkor inte uppfylls får meddelande om det nya beslutet på sökandewebben, inklusive överklagandehänvisning. 

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Sen anmälan

Sen anmälan avser anmälan till utbildning som görs efter ordinarie anmälningsperiod. En sökande som gjort sen anmälan till en utbildning, rankas efter alla i tid inkomna anmälningar, under förutsättning att sökande uppfyller behörighetskraven. Sena anmälningar till en utbildning rankas utifrån det datum då anmälan gjordes.

Lunds universitet stänger allt utbud för anmälan efter sista anmälningsdag i samtliga antagningsomgångar. Först efter det första urvalet är det möjligt att öppna anmälningsalternativ för sen anmälan. För nationella höstterminsomgången är detta datum normalt 15 juli och för den nationella vårterminsomgången normalt den 15 december. Om 15 juli/15 december infaller en helgdag, byts datum till en nära liggande vardag. Begäran ska göras av fakultetsledningen till antagningsavdelningen. Utbildning som ska öppna för sen anmälan måste vara öppen för anmälan minst en vecka. Stängningsdatum är tisdagen den veckan utbildningen startar, om inget annat meddelats från fakulteten. 

Antagningsavdelningen skickar instruktioner till kontaktpersoner på fakulteterna om hur man ger förhandsbesked om utbildningar ska öppnas för sen anmälan. Detta görs en till två veckor efter sista anmälningsdag.

Sena anmälningar behandlas tidigast efter sista ordinarie urval.

Efterantagning avser antagning till utbildning efter ordinarie urval i antagningsomgången och baseras på sena anmälningar. Sökande kan genom sena anmälningar bli antagen till ytterligare högskolepoäng utöver de den sökande redan blivit antagen till i samma antagningsomgång.

Sena anmälningar börjar handläggas efter sista ordinarie urval i antagningsomgången. Besked skickas ut löpande till sena sökande efterhand som sena anmälningar handläggs. I den nationella höstterminsomgången görs den första efterplaceringen normalt i början av augusti och för den nationella vårterminsomgången görs första efterplacering normalt i början av januari.

Vid en efterplacering blir behöriga sökande reservplacerade. Om du i stället vill att sent anmälda ska ha möjlighet att bli antagna direkt vid en efterplacering måste du ange ett efterantagningstal på NyA-webben. I en efterplacering antar NyA behöriga sökande, upp till angivet efterantagningstal. 

På NyA-webben kan man ange mejladress till den eller de som ska få ett automatiskt mejl skickat till sig, med resultat från efterplacering för en viss utbildning.

Det är viktigt att bevaka de utbildningar som är öppna för sen anmälan och stänga för sen anmälan när platserna är fyllda.

Antagningssystemet NyA och NyA-webben

Överklagande och begäran om ändring/omprövning

Enligt förvaltningslagen kan en enskild överklaga eller begära ändring av universitetets beslut. Överklagandeärenden och begäran om ändring (begäran om omprövning i gamla förvaltningslagen) i antagningsfrågor hanteras av antagningsavdelningen, på delegation från antagningsnämnden. Om fakultet/institution får in ett överklagande eller begäran om ändring som rör antagning, ska det vidarebefordras skyndsamt till antagningsavdelningen för hantering. 

Antagningsnämnden och dess presidium

Sökande som hör av sig angående något de anser vara en felaktig bedömning av sin anmälan, ska ändras omgående om det konstateras att misstag begåtts av antingen Universitets- och högskolerådet (UHR), antagningsavdelningen eller av berörd institution. Det innebär att institutionen kan behöva tillfrågas i det fall den klagande ifrågasätter institutionens bedömning. Om ändringen görs efter urvalet har genomförts ska sökande rättas och inplaceras på den plats hen skulle fått om hen deltagit i urvalet. 

I de fall antagningsavdelningen har konstaterat att inget fel har begåtts, ska antagningsnämndens presidium pröva om universitetet ska ändra sitt beslut.

Antagningsnämnden och dess presidium

Överklagande kan göras efter att beslut har fattats, dvs när urvalsresultaten har publicerats. Då finns ett överklagandeformulär med vägledning och information tillgängligt på sökandes konto på antagning.se. När sökande skriver att hen vill överklaga, måste antagningsavdelningen hantera ärendet och skicka vidare överklagandet till Överklagandenämnden för högskolor (ÖNH). Antagningsavdelningen kan behöva konsultera fakultet/institution innan ärendet handläggs.

När det gäller hanteringen av överklagande finns ett krav på skyndsamhet. Överklagandet måste överlämnas till ÖNH inom en vecka. Universitetet avgör först om vi står fast vid vårt beslut eller om ärendet ska rättas. I båda fall ska överklagandet skickas vidare till ÖNH. Överklagandeskrivelsen, alla handlingar som ligger till grund för beslutet samt yttrande från universitetet, alternativt vårt beslut om att rätta ärendet, skickas därefter till ÖNH. 

Skyddad identitet

Antagningsavdelningen har två handläggare som ansvarar för att hantera ansökningar från skyddade sökande. Skyddade sökande har ett alias. Vanligtvis krävs ingen åtgärd från institutionernas sida. Vid behov kan dock meriter skickas till berörda institutioner för bedömning, och dessa meriter kan då vara maskerade. När uppgifter om en person med skyddade uppgifter förs över till Ladok, finns det en ansvarig person på Ladok som hanterar administrationen kring detta.

Kontaktinformation

Antagningsavdelningen

instlant [at] stu [dot] lu [dot] se (intern e-post)

Besöksadress:
Genetikhuset
Sölvegatan 29 B, Lund

Internpost:
Hämtställe 13

I listan nedan hittar du våra olika ansvarsområden:

Avdelningschef
Joakim Hall
joakim [dot] hall [at] stu [dot] lu [dot] se (joakim[dot]hall[at]stu[dot]lu[dot]se)

Antagningskoordinator
Cecilia Raab
Ulf Stenport
instlant [at] stu [dot] lu [dot] se

Antagningshandläggare
Björn Bergenfeldt
Johan Blomgren
Anna Cabak Rédei
Christina Ekerholm
Johan Fredriksson
Helena Lindelöf Priest 
Maria Nilsson
Rita Nilsson
Richard Öhman
instlant [at] stu [dot] lu [dot] se

Studieavgiftskoordinator
Linda Hiltmann

Valideringssamordnare
Christel Berg
validering [at] stu [dot] lu [dot] se