Antagningsnämnden och dess presidium
Antagningsnämnden och dess presidium hanterar antagningsärenden för utbildning på grund- och avancerad nivå som inte är av fakultetsspecifik karaktär.
Antagningsnämnden och presidiets främsta syfte är se till att antagningen är rättssäker och transparent.
I antagningsnämnden hanteras frågor av mera generell och övergripande karaktär såsom:
- beslut om speciella urvalsgrunder till enskilda utbildningar i enlighet med universitetets antagningsordning
- beslut om egen antagning och utlysning till enskilda utbildningar i enlighet med universitetets antagningsordning
- fastställande av aktuella anmälningsanvisningar.
Presidiet har genom delegation mandat att besluta i frågor som rör individärenden såsom:
- beslut i enskilda antagningsärenden då omprövning begärts
- beslut om begäran om urval med hänsyn till särskilda skäl.
- Beslutar om uppskov och vissa fall av återbetalning av studieavgifter.
Alla beslut fattade i Presidiet granskas av Antagningsnämnden vid påföljande sammanträde.
Överklaganden från enskilda studenter i behörighetsfrågor handläggs genom delegation av handläggare på Antagningen och skickas till Överklagandenämnden för beslut.
I dokumentet nedan kan du se delegationsordningen för olika beslutstyper.
Delegationsordning för antagningsnämnden (PDF 786 kB, ny flik)
Antagningsnämnden sammanträder 7 gånger om året på fastställda tider.
Presidiet sammanträder betydligt oftare, utefter behov.
Antagningsnämndens sammansättning består av ordförande, ledamöter studentrepresentanter och sekreterare.
Presidiets sammansättning utgörs av ordförande och vice ordförande studentrepresentant samt sekreterare.
Antagningsnämndens ledamöter
Ordförande
Per Nilsén
Vice ordförande
Sanela Lulic
Sekreterare
- Helena Lindelöf Priest (sekreterare nämnden)
- Björn Bergenfeldt (sekreterare presidiet)
Ledamöter
- Ronnie Thomasson
- Mårten Wallette
- Åsa Wikström
Gruppsuppleanter
- Mattias Hjorth
Studentrepresentanter
- Sara Abrahamsson
- Sofia Burman
- Sanela Lulic
- Rasmus Göransson suppleant
Ledamöterna utses av rektor, förutom studentrepresentanterna som utses av Lunds universitets studentkårer. Mandatperioden för studentrepresentanterna är ett år (1 oktober–30 september) och för övriga ledamöter i nämnden är den tre år.
Kontaktinformation
Antagningsavdelningen är kansli åt antagningsnämnden.
Helena Lindelöf Priest
Antagningshandläggare (nämnden)
Björn Bergenfeldt
Antagningshandläggare (presidiet)
E-post:
antagningsnamnden [at] stu [dot] lu [dot] se (antagningsnamnden[at]stu[dot]lu[dot]se)
Postadress:
Lunds universitet
Antagningsnämnden
Box 117
221 00 Lund
Internpost:
Hämtställe 13
Nämndens sammanträdesdatum 2024
- 25 januari
- 28 februari
- 25 april
- 30 maj
- 5 september
- 17 oktober
- 28 november
Möteshandlingar och kallelse skickas ut en vecka inför varje sammanträde. Ärenden till nämnden ska vara sekreteraren tillhanda minst 2 veckor före aktuellt sammanträde för att hinna beredas. Ärenden skickas till antagningsnamnden [at] stu [dot] lu [dot] se.
Relaterade dokument
- Lunds universitets anmälningsanvisningar för utbildning som startar 1 juni 2024 t.om 31 maj 2025 (PDF, 446kB, ny flik)
- Lunds universitets anmälningsanvisningar för utbildning som startar 1 juni 2025 t.o.m. 31 maj 2026 (PDF 637 kB, ny flik)
- Lokala rutiner för alternativt urval som prövas av antagningsnämnden (PDF, 247 kB, ny flik)
- Anvisningar om annat urval till konstnärliga utbildningar (PDF, 212 kB, ny flik)