Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sociala medier

Råd och stöd för dig som använder, eller funderar på att använda, sociala medier i tjänsten.

Genvägar på sidan:

Kontakta gärna närmsta kommunikatör för att diskutera om, och i så fall hur, du kan använda sociala medier i din verksamhet.

Kontakta en kommunikatör 

Varför sociala medier?

Sociala medier ger möjlighet till dialog och interaktion med din målgrupp. Lyckas du nå ut med ditt innehåll kan ditt budskap spridas väldigt fort och till väldigt många. Du har också möjlighet att rikta din kommunikation till mycket specifika målgrupper.

Så kommer du igång med din kanal

Att arbeta med en kanal i sociala medier kräver tid och engagemang. Du som startar ett konto behöver hålla kanalen och dess inlägg under regelbunden uppsikt, skapa relevant innehåll som bjuder in till interaktion och skapar värde för tilltänkta målgrupper, samt se till att frågor och kommentarer hanteras och i många fall uppmuntras. Du behöver också finnas i kanalen för att hålla koll på nya format, trender och beteenden. 

Frågor att ställa innan du sätter igång

  • Varför ska ni finnas i den här kanalen? Ibland startas konton i en ny kanal bara för att andra finns där, men vi glömmer sedan bort att fundera på om vi har relevant innehåll, om vår målgrupp finns där och hur vi ska nå dem. 
  • Finns Lunds universitet redan i den här kanalen? Finns det möjlighet till samordning? Kan vi lära av varandra?
  • Har syftet med kontot klargjorts och går det att formulera detta?  
  • Finns resurser avsatta för arbetet? För att lyckas med initiativ i sociala medier krävs tid att lära, föra dialog samt att omvärldsbevaka, ta sig tid att formulera och förpacka material på ett sätt som passar kanalen och bjuder in till interaktion. Som myndighet är vi dessutom skyldiga att hålla våra kanaler under uppsikt, svara på inkommande frågor och ta bort eventuellt olagligt material.
  • Är närmsta chef och berörda medarbetare informerade?
  • Finns rutiner för hur olagligt eller oönskat material ska hanteras? 
  • Finns rutiner för bevarande och gallring, enligt universitetets riktlinjer, framtagna?
  • Är tydliga mål och strategi för utvärdering framtagna?

Lunds universitets riktlinjer för bevarande och gallring av sociala medier (PDF, 2 MB, ny flik)

Rekommendationer för kontobeskrivning, namn och profilbild

Så når du din målgrupp 

Att skapa innehåll som skapar värde för att just din målgrupp ska engagera sig, är centralt i sociala medier. Allt du producerar bör väcka en fråga, en tanke, en känsla eller ett behov. Vill du bara arbeta med envägskommunikation och använda kanalerna som "anslagstavlor" för information är sociala medier inte rätt väg att gå. 

Det är viktigt att våga välja en inriktning på kontot, såväl innehålls- som målgruppsmässigt. Även visuell kontinuitet är viktigt, för att användarna snabbt ska känna igen avsändaren. Ett konto som spretar för mycket innehållsmässigt blir oftast ointressant att följa. På samma sätt är kontinuitet i hur ofta du postar viktigare än hur många inlägg du faktiskt lägger ut. 

I vissa kanaler, så som Facebook, kan sidan och följarna vara mindre viktig, där handlar det istället om att annonsera innehållet mot en eller flera grupper. 

Att jobba mot specifika målgrupper gör det dessutom enklare att sätta upp konkreta och mätbara mål med din kommunikation.

Utvärdering och omvärldsbevakning

Algoritmerna styr

Sociala medier styrs till stor del av algoritmerna för den specifika kanalen. Algoritmerna förändras ständigt, vilket ställer krav på att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar. Läs mer om hur du håller dig uppdaterad om respektive kanals algoritmer och trender:

Tips för de olika kanalerna

Skydda ditt konto

Tips för att minimera risken att obehöriga kommer åt ditt konto:

  • Byt lösenord regelbundet, en till fyra gånger om året. Använd aldrig samma lösenord på flera ställen. 
  • Undvik enkla misstag som att mejla ut lösenord till en större grupp medarbetare.
  • Använd tvåfaktorsautentisering. Det kan se ut på lite olika sätt men det vanligaste är att du utöver det vanliga lösenordet också får en sms-kod när du till exempel ska logga in från en ny enhet. Du kan enkelt slå på tvåstegsautentisering även på ett befintligt konto, under kanalens säkerhetsinställningar. 
  • Koppla kontot till en gemensam e-postadress om det är möjligt. De flesta plattformar erbjuder tyvärr endast åtkomst till företagssidan via ditt privata konto och då blir det per automatik din privata epost som ger dig tillgång, men där det är möjligt bör du använda en funktionsadress istället för en individuell adress. 
  • Minimera antalet administratörer. Ge inte fler medarbetare än nödvändigt tillgång till verksamhetens konto. Ha alltid en eller två administratörer – med full behörighet och tillgång till sidans alla funktioner, och gör övriga medarbetare till redaktörer eller motsvarande om den typen av uppdelning finns.
  • Kom ihåg att ta bort medarbetare som inte längre ska arbeta med kontot.

Källa: Sveriges Radios handbok för sociala medier

Om problemet med att någon obehörig tagit över kontot ändå uppstår finns oftast ett par olika tillvägagångssätt för att byta lösenord och på så sätt ta sig in på kontot igen. De flesta kanaler har också kontaktuppgifter eller formulär som du ska använda dig av för att anmäla om ett konto blivit kapat, och på så vis få kontot nerstängt. 

Länkar till de olika kanalernas säkerhetsinformation hittar du på sidan Tips för de olika kanalerna

Bild och film

För att sticka ut i flödet och fånga ögat så måste ditt innehåll vara lättillgängligt och tydligt – det ska gå snabbt och enkelt att både uppfatta och reagera på budskapet. Du har ungefär tre sekunder på dig att fånga användarnas uppmärksamhet. All kommunikation i sociala medier blir därmed mer effektiv om du arbetar med bild och/eller rörligt innehåll. 

Tänk på att videor som publiceras på universitetets sociala medier omfattas av Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det betyder bland annat att du ska texta dina videos: 

Frågor och svar om webbtillgänglighet

Inspiration, guider och trendspaning 

Meltwater har bloggar, guider, rapporter och gratis webinars om sociala medier och digital marknadsföring:

Meltwater.com

Byrån Digitalsnack erbjuder utbildningar men delar också med sig av trender och tips via sin blogg och podd:

Social by Default diskuterar det senaste inom sociala medier:

Svenskarna och Internet är en årlig studie från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) om svenskarnas internetvanor, som även kartlägger hur vi använder sociala medier:

Rapporten Svenskarna och Internet 2024

Social Media Today är en annan sajt som håller dig uppdaterad kring de senaste nyheterna:

socialmediatoday.com

Linda Björck är expert på LinkedIn och driver företaget Smartbizz. Via sajten nedan hittar du bland annat utbildningar, gratis webinars, guider och en blogg med fokus på LinkedIn. Ett annat tips är att prenumerera på hennes nyhetsbrev.

smartbizz.se

Alexandra Bylund driver Social Media Academy och erbjuder massor av guider och utbildningar inom sociala medier. Hon arrangerar dessutom gratis webinars löpande. Håll dig uppdaterad via hennes nyhetsbrev. 

socialmediaacademy.se

Guider för sociala medier

I Sveriges Radios handbok för sociala medier får du tips kring hur du skapar redaktionella strategier, hanterar kritik och stormar, skapar dialog samt hur du kan paketera ditt innehåll med bild, film och länkar: 

Sveriges Radios handbok för sociala medier

Spridningsboken, som görs av filmbyrån Populate, riktar sig till dig som använder film i ditt kommunikationsarbete och tipsar om hur du bäst paketerar och distribuerar din film så att den har större chans att få visningar.

Spridningsboken via populate.se

Lunds universitet i sociala medier

Lunds universitet har universitetsövergripande konton i nedanstående kanaler. Inom universitetet finns många fler konton, kontakta din närmsta kommunikatör om du har frågor.

Facebook

Twitter

Instagram

LinkedIn

Youtube

Läs om syfte, mål och kontaktpersoner för dessa kanaler i nedanstående matris:

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner Sammanställning över universitetsövergripande kanaler i sociala medier

Kontakt

Kontakta din närmsta kommunikatör för att diskutera om, och i så fall hur, du kan använda sociala medier i din verksamhet.

Kontakta en kommunikatör

För frågor om innehållet på dessa sidor:

Anna Johnsson
Kommunikatör
Sektionen Kommunikation
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (anna_v[dot]johnsson[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)
+46 46 222 70 21

Gallring av information i sociala medier

Innehåll i sociala medier betraktas som allmän handling och ska därför behandlas i enlighet med gällande lagar och föreskrifter. 

Riktlinjer för bevarande och gallring av sociala medier (2 MB, ny flik)