Producera annonser för tryck
Universitets annonsmallar i Indesign är utformade för att hjälpa dig att producera annonser som lyfter fram din verksamhets budskap, samtidigt som tillhörigheten till Lunds universitet kommuniceras på ett tydligt sätt. Här hittar du sammanfattande information om hur du går till väga, vilka element som ska finnas med, tekniska råd samt länkar till material.
Ska du annonsera ut en ledig anställning? För platsannonser gäller särskilda regler:
Platsannonser och övriga annonser
Byråer
Vill du få hjälp med layout och originalproduktion kan du vända dig till universitetets upphandlade byråer.
Upphandlade kommunikationsbyråer
Universitetets interntryckeri, Media-Tryck, har också en layoutavdelning som kan hjälpa dig med både layout och annonsoriginal till konkurrenskraftiga priser.
Planering
Innan du börjar utforma din annons bör du kontakta tidningen för att i god tid boka införande(n), stämma av format, kostnad, deadline för material och tekniska krav. Det ger dig goda förutsättningar för ett lyckat resultat.
Produktionsfasen
I Lunds universitets Bild- och mediebank hittar du det mesta du behöver för att producera annonsoriginal: layoutmallar för Indesign, logotyper, bilder och typsnitt.
Layoutmallar
Universitetets layoutmallar innehåller typografimallar, färger och ett stödlinjeraster som hjälper dig att formge din annons. I mallarna medföljer den version av logotypen som passar bäst för respektive format.
I layoutmallarna ligger också några exempel på layout som du kan utgå ifrån och anpassa vid behov.
Layoutmallar för tryckta annonser i Bild- och mediebanken (ej platsannonser)
Goda exempel på annonser
Se flera goda exempel på annonser skapade i universitetets grafiska profil:
Originalarbete
Vid annonsering i dagspress ska din annons alltid skapas i slutlig storlek, det vill säga det format du har bokat. Saknar du en mall med rätt mått? Kontakta Media-Tryck om du behöver hjälp med att ta fram annonser i andra format. Genom att variera bild- och färgval kan du hitta ett uttryck som passar din verksamhet och målgrupp.
Obligatoriska komponenter
I alla annonser, där Lunds universitet står som huvudavsändare, är vissa komponenter obligatoriska:
Logotyp
Lunds universitets logotyp ska finnas med i alla annonser – normalt i nederkant. Sigillet blir i de flesta format för skrymmande för att användas, men kan fungera att ha med i helsidesannonser, om utrymmet tillåter.
Typsnitt
Typografimallar för rubriker, brödtext, ingress och så vidare finns fördefinierade i layoutmallarna.
Färger
Endast våra profilfärger ska användas. Dessa ligger färdiga i layoutmallarna.
Originalleverans
Annonsmaterial ska i de flesta fall vara en PDF enligt specifikationer du ska få från den aktuella tidningen.
Färdigställ bilder
Om din annons innehåller bilder bör de färdigställas innan leverans till tryck. Det innebär, utöver normal bildhantering så som att ställa svart-/vitpunkt, nyanser, kontrast etcetera, att:
- Bildernas storlek ska ändras (normalt minskas) så att de har rätt effektiv upplösning.
- När bilderna har rätt storlek och upplösning kan de eventuellt också skärpas.
- Bilderna bör konverteras till CMYK (separeras) via en färgprofil (ICC/ICM) som du har fått från den tidning du ska annonsera i, eller hämtat på dagspress.se.
- OBS! Har du fått bildmaterial i CMYK, som tidigare är använt i trycksaksproduktion, är det inte säkert att bilderna fungerar för dagspresstryck. Du bör då konvertera bilderna till RGB och, efter eventuella justeringar, konvertera dem till CMYK igen. Använd den aktuella tidningens färgprofil. Dagspresstryck är extra känsligt eftersom dagstidningarnas papper inte tål högre färgmängd än 240%. En bild separerad för tryck på bestruket papper kan ha en färgmängd på över 300%, vilket ger smetning och felaktig färgåtergivning vid tryck i dagspress.
Dokumentexport
PDF är idag det vanligaste filformatet för inlämning av annonsmaterial. För att kunna exportera en korrekt PDF behöver du få en joboption (inställningsfil) från tidningen, alternativt uppgift om lämpliga inställningar. Vill eller kan tidningen ta emot andra typer av material ska du be om information om vilka inställningar du behöver göra. Eftersom de tekniska förutsättningarna varierar är det viktigt att du tar reda på vad som gäller för just den tidning du ska annonsera i.
För magasin och andra tidningar som trycks på finare papper gäller ofta samma förutsättningar som vid normal trycksaksproduktion.
Skicka filer
Tidningar har normalt en uppladdningssida på webben eller en ftp-server för inlämning av material.
Checklista
- Stäm alltid av med den aktuella tidningen enligt vilken standard de vill ha annonsoriginalet och färdigställ ditt dokument därefter.
- Be alltid din kontakt på tidningen om aktuella färgprofiler (ICC/ICM) och joboptions (för export från Indesign eller Acrobat Distiller) för att kunna exportera en korrekt PDF.
- Kontrollera att bilder som används håller tillräcklig upplösning i slutlig storlek.
- Var ute i god tid. Alla tidningar har fasta inlämningstider för veckans olika dagar och särskilda tider för bilagor. All info du behöver ska du kunna få från din säljkontakt.
Kontakt
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16
Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 07
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21
Relaterade länkar
Bild- och mediebanken
I universitetets Bild- och mediebank laddar du ner bilder, mallar, logotyper, typsnitt och musikfiler.