Betalkort
Här kan du läsa mer om hur du hanterar inköp när du till exempel är på resande fot eller vid andra tillfällen då du inte kan få en faktura för ditt inköp.
Tjänstekort
Om du som anställd vid Lunds universitet har tjänsterelaterade utlägg kan du ansöka om ett tjänstekort med individuell fakturering hos SEB Kort Bank AB/AirPlus (före detta Eurocard). Din närmaste chefs godkännande krävs.
- Kortet har ingen årsavgift och fakturan har 30 dagars betaltid. Valutaväxlingspåslag är 0,98%.
- Fakturan för inköpen ställs till och betalas av kortinnehavaren. Det finns möjlighet att ansluta sig till e-faktura och/eller autogiro.
- Ersättning för gjorda utlägg i tjänsten ansöks av kortinnehavaren i Primula. Utbetalningar via Primula sker vid tre tillfällen per månad.
- Via "AirPlus portal" på nätet och i appen "AirPlus" ser du dina köp, både fakturerade och ännu ej fakturerade. Där kan du även välja om ditt kort ska vara öppet eller stängt för internetköp, se din PIN-kod mm.
- Kortet är inte öppet för kontantuttag.
Ansökan Tjänstekort med individuell fakturering
Du och din närmaste chef signerar elektroniskt Avtal gällande användning av tjänstekort vid Lunds universitet. Därefter skickas avtalet till sektionen Ekonomi via supportformuläret:
- Väljer kategorin "Inbetalningar och Utbetalningar - Betalkort".
- Anger i beskrivningsfältet att det avser ansökan om ett tjänstekort samt vem ansökan avser.
Länk med instruktioner för ansökan skickas ut till den ansökan avser.
Avtal gällande användning av tjänstekort vid Lunds universitet (861 kB, ny flik)
Sektionen Ekonomis supportformulär
Uppge aldrig ditt kortnummer, koder eller personliga uppgifter i något annat sammanhang än när du ska göra ett köp.
Tjänstekortets upphörande
Kortinnehavaren ska meddela AirPlus kundservice att kortet ska avslutas när anställning upphör. Kortet går även att avsluta i appen ”AirPlus”. Sektionen Ekonomi gör årligen kontroll mellan anställningsregistret och AirPlus kortregister.
AirPlus kundservice
Telefon: +46 8 14 67 37
Corporate Customer Support | AirPlus
Inköpskonto/Virtuellt kort
I de fall det finns behov av att göra inköp och betala via nätet kan institutioner/motsvarande ansöka om ett virtuellt inköpskonto (flergångs) alternativt ett virtuellt engångskort. Observera att de virtuella korten inte är tänkta som generella betalningsmedel. De får endast användas i undantagsfall när det inte går att få faktura för inköpet.
Virtuellt inköpskonto (flergångs)
- Ett företagskonto som endast kan användas för inköp över nätet
- Kontot är inte ett fysiskt kort
- Kontouppgifterna är personliga och får inte lämnas till eller användas av någon annan än den som är administratör för inköpskontot
- Enligt EU:s betaltjänstdirektiv (PSD2) krävs att identifiering med BankID görs vid köptillfället
- Fakturan för inköpen ställs och skickas elektroniskt till Lunds universitet
Det är prefekten/motsvarande som avgör behovet av inköpskonto.
Be om en ansökningsblankett för inköpskonto via sektionen Ekonomis supportformulär. Välj kategori "Inbetalningar och Utbetalningar - Betalkort".
Sektionen Ekonomis supportformulär
Den ifyllda ansökningsblanketten skickas till sektionen Ekonomi, hämtställe 31, alternativt via post Box 117, 221 00 Lund. Tillsammans med ansökan ska en förklaring av behovet för kortet bifogas. Denna ska vara underskriven i original av prefekt/motsvarande.
Virtuellt engångskort
Om behov uppstår finns möjlighet att få ett virtuellt engångskort.
Detta utfärdas för en enstaka betalning, till ett begränsat belopp och är giltigt endast under en begränsad period, vanligtvis en vecka. Kontakta sektionen Ekonomi via supportformuläret. Välj kategori "Inbetalningar och Utbetalningar - Betalkort", för mer information och ansökningsförfarande.
Kontakt
Tjänstekort
Sektionen Ekonomi
Kontakta oss via vårt supportformulär (välj kategori "Inbetalningar och Utbetalningar - Betalkort")