Administrativa system
Alfabetisk lista över administrativa system, verktyg och program som är universitetsgemensamma och används av många medarbetare.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | N | O | P | R | S | T | U | V | W |
Bild- och mediebank
I universitetets Bild- och mediebank finns flera tusen bilder som är fria att använda i allt material där Lunds universitet står som avsändare. Här hittar du också layoutmallar, logotyper, typsnitt, filmmallar, ljudfiler och olika kommunikationsverktyg för nedladdning.
Logga in i Bild- och mediebanken
Canvas på LU
Canvas är en användarvänlig lärplattform som ger studenter, undervisande personal och administratörer möjlighet att bygga upp en attraktiv och tillgänglig digital lärandemiljö vid Lunds universitet.
Cytric – boka resa
Boka din resa via BCD Travels självbokningssystem Cytric.
DGOffice
Se relevanta regler för farligt gods utifrån sökning på transportbenämning eller UN‐nummer, generera, kontrollera och arkivera transportdokument och sammanställ statistik över avsänt gods. Utbildning i DGOffice och inloggningsuppgifter får du när du genomgår universitetets farligt gods‐utbildningar som du hittar i Kompetensportalen.
EduSign – säker digital underskrift
EduSign kan användas för interna e-underskrifter eller för undertecknande lärosäten emellan. Innan du börjar använda eduSign är det viktigt att du har koll på vilka rutiner som gäller vid din institution/motsvarande.
Läs mer om eduSign
Logga in i eduSign
EPIC hantera e-postlistor
Portal för att hantera e-postfunktioner för bland annat e-postlistor och delade mejlboxar.
E-plikta
Med hjälp av systemet E-plikta kan vi lämna vår e-plikt, elektroniskt material, till Kungliga biblioteket.
- Ladda upp e-pliktigt material i E-plikta
- Läs mer om Lunds universitets e-pliktsskyldighet, vilket material som ingår samt instruktioner för systemet här
GIT
Versionshanteringssystem för att hålla reda på ändringar i programkod och som ger möjlighet att återskapa specifika versioner vid senare tillfälle. Systemet är endast avsett för internt bruk och inte för publik publicering av programkod.
IA-systemet – rapportera tillbud och arbetsskador
IA-systemet är universitetets verktyg för att rapportera tillbud och arbetsskador digitalt. Du loggar in med hjälp av ditt Lucat-id.
Inspera
Inspera är ett digitalt verktyg för att göra tentor. Det används för att skapa, skriva och bedöma tentor. Inspera är i första hand ett verktyg för att göra tentor i sal men verktyget kan även användas för examination på distans. Inspera kan användas för att skapa många olika typer av tentor (även anonyma tentor) med olika sorters frågor.
Key Concept – rapportera händelser
Ett incidentrapporteringssystem där du rapporterar händelser som t ex iakttagelser, inbrott, stöld, förlorade nycklar, förlorat passerkort, hot eller våld.
Klara – hantera kemikalier
Universitetets kemikalieförteckningssystem. Sökning av kemikaliebeskrivning är öppen för alla.
Kompetensportalen – kompetensutveckling på Lunds universitet
Kompetensportalen är samlingsplatsen för ett stort urval av internutbildningar för medarbetare, chefer och ledare. Använd ditt Lucat-id för att logga in och anmäla dig till kurser.
Kuben – uppföljning
Ett verktyg för uppföljning och analys. Du loggar in i Kuben med ditt Lucat-id.
Om du vill komma åt Kuben utanför universitetets nätverk, till exempel hemifrån, måste du först logga in via VPN-tjänsten. För att starta en anslutning med VPN klickar du på symbolen för nätverksanslutningar i aktivitetsfältet på din dator.
Ladok – studieresultat
Universitetets studieregister som innehåller individuella uppgifter om alla studenter i den grundläggande utbildningen och forskarutbildningen.
Lubas – kursdatabas
Lunds universitets utbildningsdatabas. Här samlas information om kurser och program som ges vid universitetet.
- Logga in i Lubas: Utbud
- Logga in i Lubas: Kursplan
- Logga in i Lubas - Utbildningsplan
- Läs mer om utbildning, tidplaner och behörighet i Lubas
Om du vill komma åt Lubas utanför universitetets nätverk, till exempel hemifrån, måste du först logga in via VPN-tjänsten. För att starta en anslutning med VPN klickar du på symbolen för nätverksanslutningar i aktivitetsfältet på din dator.
LU Box
Möjlighet att lagra och dela dokument med andra inom och utanför organisationen. Du loggar in med din Lucat-identitet.
Lucat – personalkatalog
I Lucat hittar du all personal vid universitetet. Du kan också ändra dina egna kontaktuppgifter och byta lösenord.
Du som är nyanställd behöver aktivera ditt så kallade LU-konto så att du får åtkomst och behörighet till de IT-system och IT-tjänster som du behöver i ditt arbete. Du aktiverar ditt LU-konto i Passport. Du som har svenskt personnummer använder Freja eID+ eller Mobilt BankID för att aktivera kontot (eller återställa förlorat lösenord). Om du inte har ett svenskt personnummer, kontakta din närmaste chef för att få hjälp att aktivera kontot.
- Logga in i Lucat
- Här kan du som anställd och universitetsanknuten hitta information om Lucat
- Här kan du som katalogadministratör och chef hitta information om Lucat
LUCRIS –forskningsportal
LUCRIS är Lunds universitets portal för forskningsinformation och registrering av publikationer.
Lupak – postpaket
Ett verktyg för att registrera paketförsändelser.
Lupin/Proceedo – inköp och attestering
Ett elektroniskt inköps- och fakturahanteringssystem.
LUP Student Papers
LUP Student Papers är ett system för att hantera och publicera studentuppsatser.
Lusyfer
Digital tjänst för systemförvaltningsplaner. Observera att du alltid behöver använda VPN-anslutning för att kunna logga in i Lusyfer, oavsett om du befinner dig på universitetet eller inte. För att starta en anslutning med VPN klickar du på symbolen för nätverksanslutningar i aktivitetsfältet på din dator.
Logga in i Lusyfer (kräver VPN-anslutning)
LU Zoom – digitalt möte
Zoom är ett nätbaserat verktyg för videokonferenser och digitala möten. Under ett e-möte kan man se alla deltagare, prata med varandra, visa presentationer och bilder, dela skärm, arbeta med gemensamma texter med mera.
NyA-webben – antagningssystem
En webbaserad variant av antagningssystemet NyA, som vänder sig till personal på institutioner. I NyA-webben hittar du exempelvis information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar.
Passport – akutkontakt
En kontohanteringsportal där du bland annat kan ändra ditt lösenord och lägga in kontaktuppgifter för att universitetet ska kunna nå ut med information i akuta situationer.
Primula
Personal- och lönesystem där du som anställd exempelvis kan ansöka om semester, se din lön, anmäla bisyssla, göra reseräkningar och registrera sjukanmälan.
Du kan sedan följa alla dina ärenden i SSC-portalen (Statens servicecenter). I portalen finns även information om aktuella och planerade driftstörningar för Primula.
Retendo – ett IT-system för tjänsteplanering
Ett personalplaneringsystem för undervisande och forskande personal för planering och uppföljning av lärares arbetstid och underlag för den ekonomiska planeringen och uppföljningen av kurser/program. Retendo används i dagsläget av fyra fakulteter - Ekonomihögskolan, Humanistiska och Teologiska, Juridiska, och Samhällsvetenskapliga fakulteterna.
Salut – hantera telefon
Universitetets interna telefonkatalog där du kan söka på både namn och telefonnummer samt ange din frånvaro.
SoleMove
SoleMove är ett universitetsgemensamt system för hantering av internationell mobilitet på alla områden vid Lunds universitet, både student- och personalmobilitet.
Logga in i SoleMove
SoleMove mobility support: solemove [at] er [dot] lu [dot] se (solemove[at]er[dot]lu[dot]se)
SSC-portalen
Via SSC-portalen kan du kontakta Statens servicecenter (SSC) genom att skapa ett ärende samt följa status på och besvara dina ärenden i Primula. I portalen kan du också ta del av nyheter samt information om aktuella och planerade driftstörningar för Primula.
Sunet Survey – skapa enkät
Ett enkätverktyg för att göra webbaserade undersökningar, till exempel kursvärderingar.
TimeEdit – boka lokal
Ett system där du kan boka möteslokaler.
- Boka och beställa lokaler i TimeEdit
- Söka ut undervisningsschema eller att se lokalöversikter
- Läs mer om lokalbokning
- Läs mer om schemaläggning och resursbokning vid LU
W3D3 – diarieföra
I dokumentflödessystemet W3D3 diarieför du ärenden och handlingar.
Webmail – e-postprogram
Du kan läsa din e-post från vilken dator, surfplatta eller smartphone som helst som har en webbläsare.
Fler verktyg på Ekonomiwebben
EOS, Raindance, och andra system hittar du på Ekonomiwebben.
Är du chef eller arbetar med HR-frågor?
Fler administrativa system för chefer, HR-funktioner och handläggare inom personalprocesser, finns på HR-webben.