Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tentamensavdelningen

Tentamensavdelningen hanterar tentor och duggor som bokas på Annexet och Sparta. Det innefattar bland annat bemanning och utbildning av tentamensvärdar och samordning av flera examinationer samtidigt.

Genvägar till sidans innehåll:


Tentamensavdelningen hanterar många olika tentor från olika fakulteter samtidigt. Dessa kan ha olika hjälpmedel, regler, sluttider och digitala examinationssystem. För att möjliggöra en välfungerande och rättssäker tentamenshantering ber vi er att ta hänsyn till nedanstående regler och rutiner, samt att kontakta oss om ni har några frågor eller funderingar.

Lämna in material

Från och med 2 september kommer in- och utlämningstiden att ändras till klockan 9–12, på grund av nya rutiner för digital tentamen. 

Tentor och övrigt material, inklusive ifylld inlämningsblankett, ska lämnas in senast vardagen innan skrivningen. Lämna in tillräckligt med tentor så att det räcker till samtliga anmälda och extra kopior om ni tillåter oanmälda studenter att skriva. Inlämning sker mellan 9–11 och 14–15 i källaren på Annexet, Sölvegatan 20. Ring 046 222 1750 inför inlämning för att bli uppmött på plats av vår personal.

Vi kan tillhandahålla vitt eller färgat kladdpapper samt linjerat eller rutigt skrivpapper. Specificera vad du önskar på inlämningsblanketten.

Även för digital tentamen behöver material lämnas in, till exempel lista med anonymkoder, utskrivet pappersexemplar av tentan och ifylld inlämningsblankett. Har du en Inspera-tentamen behöver du dessutom tilldela Tentamensavdelningen behörighet enligt instruktioner på inlämningsblanketten.

Nya rutiner för digital tentamen från och med 2 september

Du som har digital tentamen ska från och med 2 september lämna in ditt material digitalt. Tentamensavdelningen ansvarar då för att skriva ut och transportera materialet till den sal där tentamen skrivs. Du behöver lämna in ditt material senast klockan 12.00 vardagen innan tentamen.

Du lämnar in materialet via ServiceNow (länk kommer senare) och det är även där du kommer att få tillbaka materialet efter tentamen, inklusive tentamensrapporten. Besvara frågorna i den digitala blanketten och bifoga dina filer, exempelvis närvarolista och andra bilagor som behövs till tentamen. Om du skulle ha några frågor kring din tentamen efter att du har skapat ett ärende, är det viktigt att du kommunicerar dem i ärendet.

Observera att om studenterna får välja att skriva tentamen på papper behöver du lämna in papperstentor under in- och utlämningstiden i Annexet. Det gäller även om du har annat material du vill lämna in, såsom lagbok, miniräknare eller andra hjälpmedel.

Mer information förmedlas i början av HT24.

Hämta ut material

Från och med 2 september kommer in- och utlämningstiden att ändras till klockan 9–12, på grund av nya rutiner för digital tentamen. 

Tentor och övrigt material från skrivningstillfället kan hämtas i tentamenssalen direkt efter avslutad skrivning, men förmedla gärna det i förväg. Annars hämtas det i källaren på Annexet, Sölvegatan 20, mellan 9–11 och 14–15 vardagen efter skrivningen. 

Tillsammans med materialet får ni även tillbaka en tentamensrapport. På den förmedlar tentamenspersonalen information om sådan som inträffat under tentamen och det är därför viktigt att ni läser den.

Enbart de som står skrivna på inlämningsblanketten får hämta materialet. Legitimation ska uppvisas.

Gemensamma regler

Tillsammans med representanter från fakulteterna har Tentamensavdelningen arbetat fram två övergripande regler som gäller i de tentamenslokaler som Tentamensavdelningen samordnar. Dessa berör in- och utsläpp från tentamen samt identifiering.

In- och utsläpp

Dörrarna till tentamenslokalerna stängs vid tentamensstart. Ett andra insläpp sker 30 minuter efter tentamensstart. Studenter som anländer efter det andra insläppet har skett får inte tentera, utan hänvisas till nästa tentamenstillfälle.

Studenterna får lämna tentamenslokalerna tidigast 60 minuter efter tentamensstart. Vid tentor med skrivtid på mindre än 60 minuter får studenterna lämna lokalen vid skrivtidens slut.

In- och utsläpp i samband med tentamen (pdf, 198kB, ny flik)

Identifiering

Studenten ska kunna styrka sin identitet genom att uppvisa fysisk – inte digital – fotolegitimation med aktuella giltighetsdatum. Saknas giltig fotolegitimation får studenten inte tentera. Som giltig fotolegitimation räknas:

  • svenskt pass
  • svenskt körkort
  • svenskt nationellt id-kort
  • svenskt id-kort för folkbokförda
  • nationellt id-kort från EU/EES/Schengen-länder
  • utländskt pass.

Provisoriska pass och LU-kort utgör inte giltig legitimation. Det rekommenderas dock att LU-kort uppvisas som komplement i situationer där utländsk id-handling används.

Studenter med skyddade personuppgifter ska uppvisa giltig id-handling och aliasintyg.

Identifiering i samband med tentamen (PDF, 183kB, ny flik)

Lånedatorer

Det finns möjlighet för studenter att boka en lånedator för digital examen i Annexet och på Sparta om de skriver i Canvas, Inspera eller Moodle. Datorn bokas via TimeEdit och hämtas i skrivsalen senast 15 minuter före tentamensstart.

Datorerna kan bokas upp till 24 timmar innan skrivningsstart. På bokningssidan finns det instruktioner på både svenska och engelska. Observera att det endast är studenter som kan logga in och boka en dator.

Egenbokning av tentamensdator för studenter via TimeEdit

Du som anställd kan alltid kontrollera att studenternas bokningar har gått igenom.

Se bokningar av lånedatorer via TimeEdit (inloggning med personalkonto krävs)

Anpassad salstentamen

Från och med terminsstart HT24 kommer Tentamensavdelningen att erbjuda anpassad salstentamen för alla studenter vars huvudtenta ges i Annexet eller Sparta. Detta kommer att ske på Beta 6 – Scheelevägen 17 – där 66 platser är etablerade med en variation av rum om mellan 4 och 14 platser, såväl som enskilda rum. Det kommer att finnas diverse utrustning på plats för de som behöver det, som till exempel lånedatorer med TorTalk och rättstavningsprogram, brusreducerande hörlurar samt höj- och sänkbara skrivbord med mera.

Studenter anmäler sina önskemål till sin administratör eller lärare, som i sin tur gör en anmälan till Tentamensavdelningen. Detta kommer att ske via ett separat webbformulär senast 10 arbetsdagar före tentamen. Studentens anmälan via institutionen är en temporär lösning och vi arbetar aktivt för en systemlösning där studenter själva gör en anmälan till Tentamensavdelningen.

Samma regelverk gäller för anpassad salstentamen som för ordinarie tentamen.

Kontaktinformation

Tentamensavdelningen

tentamensservice [at] bygg [dot] lu [dot] se (tentamensservice[at]bygg[dot]lu[dot]se)

Informationsträffar

Vi bjuder in till informationsträff där vi bland annat kommer att prata om anpassad salstentamen och digital inlämning. Ingen anmälan krävs.

När: 22 augusti klockan 09.00.
Var: Spoletorps hörsal, Spolegatan 1R.

Ladda ner inlämningsblankett

Observera att för tentor i Moodle, Canvas och Digiexam används blanketten till papperstentamen

Inlämningsblankett papper 240313 (word, 40kB)

Inlämningsblankett Inspera 240328 (word, 43kB)

Inlämningsblankett QPS 240416 (word, 39kB)