Antagningssystemet NyA och NyA-webben
NyA är ett nationellt system som används för antagning på grund- och avancerad nivå. Det finns två varianter av NyA – en expertklient och en webbaserad. NyA expertklient används av antagningshandläggare. NyA-webben vänder sig till dig som arbetar på institution.
NyA-webben
NyA-webben är en webbaserad variant av NyA, som vänder sig till personal på institutioner. I NyA-webben kan du, beroende på vilken behörighet du har i systemet:
- hitta information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar
- hitta kontaktuppgifter till de som anmält sig
- ta ut sökandelistor, antagningslistor och statistik
- skapa etiketter för utskick via post för de utbildningar som är kopplade till din institution
- göra bedömning av särskild behörighet och urval till din institutions utbildningar
- lägga in antagningstal och efterantagningstal
- stänga för sen anmälan
- administrera reservantagning
Nya-webben nås via en webbläsare (för Internet Explorer krävs version 10 eller senare) och du loggar in med dina Lucat-uppgifter när du fått behörighet.
Användarbehörighet
För att få tillgång till NyA-webben måste du ansöka om behörighet via LUCAT. Din närmsta chef, alternativt kostnadsställets ägare, kommer att attestera din ansökan. Det finns olika behörigheter i NyA-webben, beroende på vad du ska göra i systemet.
Support
Manualer och hjälp för NyA-webben finns samlat på UHR:s webbsidor. NyA Användarstöd. NyA Användarstöd nås via en webbläsare och du loggar in med dina Lucat-uppgifter efter att du fått ett användarkonto av UHR.
För ytterligare support, kan du kontakta antagningsavdelningen. Se "Kontaktinformation".
Kontaktinformation
Antagningsavdelningen
instlant [at] stu [dot] lu [dot] se (instlant[at]stu[dot]lu[dot]se )
(intern e-post)
Besöksadress:
Genetikhuset
Sölvegatan 29 Lund
Karta på hitta.se
Internpost:
Hämtställe 13
Reservantagning i NyA-webben – så gör du steg för steg
Ta del av instruktionsfilmer och textguider om hur du gör reservantagning på NyA-webben.