Förändringstrycket ökar för Gemensamma förvaltningen

Folk som ska gå in i snurrdörrarna på SOL.

Under det senaste halvåret har många chefer och medarbetare bidragit till arbetet för att få en ekonomi i balans för Gemensamma förvaltningen. Precis som andra delar av universitetet behöver vi också sänka våra kostnader.

I sparpaketet ingår många olika åtgärder, som till exempel att inte återbesätta vissa tjänster vid pensionsavgångar eller uppsägningar, lokalförtätning, minskade resurser inom vissa områden, ändrad ålder för uttag av delpension till 63 år och att deltagaravgifter till Lundaloppet inte betalas av arbetsgivaren. Jag vill tacka alla som har bidragit till att vi kan sänka våra kostnader med de 20 miljoner som behövs.

Behovet av att sänka kostnaderna och göra omprioriteringar är exempel på ökat förändringstryck. Det finns även områden där vi ser behov av att arbeta på ett annat sätt, som till exempel den universitetsgemensamma kommunikationsverksamheten inom Gemensamma förvaltningen.

I början av april presenterades en utredning om detta. I utredarens uppdrag ingick förutom kartläggning och analys att föreslå hur den universitetsgemensamma kommunikationsverksamhetens ledning, ansvarsfördelning, uppdrag och organisation bör se ut framöver, för att på bästa möjliga sätt skapa processer med kärnverksamhetens behov i fokus.

En av de utmaningar vi har nu är att vår distribuerade kommunikationsorganisation inom Gemensamma förvaltningen leder till otydlig styrning och oklara roller. Kommunikationsverksamheten behöver kunna styras och samordnas på ett mer effektivt sätt.

Utredningen presenterades för berörda chefer och medarbetare inom Gemensamma förvaltningen i början av april. Förslaget från utredaren är bra och analysen har verkligen synliggjort de utmaningar som vi behöver lösa på ett tydligt sätt. Utredningens förslag är startskottet för ett större förändringsarbete. Alla som berörs av detta, och som idag är den del av den universitetsgemensamma kommunikationsverksamheten, har gjort ett bra jobb utifrån sina uppdrag och förutsättningar. Nu finns det andra och nya behov än tidigare och det innebär att vi behöver göra förändringar och jobba smartare med de resurser vi har.

Under april och maj har Åsa Berglund, sektionschef för Juridik och dokumenthantering med särskilt processtödsansvar, fört samtal med ledningarna för de berörda sektionerna med utgångspunkt i utredningens förslag. Inom kort kommer jag att fatta ett inriktningsbeslut om hur vi går vidare med arbetet.

/ Susanne Kristensson

Denna text ingår i LU-nytt 12-2024.

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

E-post
susanne [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (susanne[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Förvaltningschefens sekreterare