Framtidens arbetsplats – lärdomar från konferens*

Man med VR-utrustning i tvättstuga. Foto: Privat.

Jag har deltagit i en oerhört intressant konferens anordnad av SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) på temat kvalitet i administrationen – förändrade arbetssätt.

Flera forskare vid olika svenska lärosäten delade kunskap och idéer om hur vi utifrån erfarenheter från pandemin kan skapa ännu bättre förutsättningar för vårt arbete. Frågorna som diskuterades var: vad har vi lärt oss och hur kan vi tänka om hemarbete respektive arbete på campus? Hur ser framtidens campus ut? De presenterade bland annat ett utekontor som väckte mitt intresse. Men också en viktig fråga: hur ser ett hållbart arbetsliv ut när vi kan arbeta överallt hela tiden?

Konferensen erbjöd spännande kunskap att ta med in i LU:s arbete med såväl höstens återgång som det mer långsiktiga arbetet med framtidens arbetsplats.

När det gäller de uppdaterade riktlinjerna gällande distansarbete för T/A-personal kommer rektor att ta beslut den 30 september. Riktlinjerna börjar gälla den 1 oktober.

För er som vill veta mer om detta finns allt material från konferensen på SUHF:s webbplats.

/ Susanne Kristensson

Denna text är publicerad i LU-nytt nr 3 - 2021

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

E-post
susanne [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (susanne[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Förvaltningschefens sekreterare