Framtidsdagarna 2022 – en nygestaltning av Framtidsveckan

Liten flicka tittar genom en kikare.

Framtidsveckan har blivit Framtidsdagarna och ska fortsätta presentera nyskapande forskning med siktet inställt på framtidens frågor. Det populärvetenskapliga programmet ska nu formas med framtidsblickande visioner av forskare och lärare från alla fakulteter.

Under tre år har Framtidsveckan på Lunds universitet presenterat nyskapande forskning; forskning som har siktet inställt på framtidens frågor, och presentationer som visat framtiden i tänkta skepnader och försök till förutsägelser.
Framtidsveckan anordnades av gruppen kring LU Futura och medverkande var forskare och lärare från alla fakulteter som vände sig till allmänheten och universitetets personal med populärvetenskapliga föreläsningar och evenemang.

Nu fortsätter vi denna fina tradition men i en något omstöpt form. Framtidsdagarna 2022 kommer att äga rum 24 till 26 oktober.

Alla föreläsningar kommer att hållas i Birgit Rausing-salen på Skissernas museum, varifrån presentationerna också live-sänds. De evenemang som äger rum på Campus Helsingborg kommer också att live-sändas i Rausingsalen.
Evenemanget vänder sig som tidigare till den intresserade allmänheten med föreläsningar som på olika sätt tematiserar framtidsfrågor.

Det finns ett redaktionsråd med representanter från alla fakulteter som leds av Pufendorfinstitutets föreståndare Stacey Ristinmaa Sörensen. Redaktionsrådet ska ta fram förslag på program som gärna har ett betydande inslag av tvärvetenskapliga och interdisciplinära presentationer med framtidsspanande perspektiv.

Årets framtidsdagar kommer förmodligen få ett övergripande tema, vi återkommer med det senare.

Fint om ni intresserade lärare och forskare börjar fundera över vad ni skulle vilja delta med under dessa höstdagar!

/ Ann Kristin Wallengren

Denna text är en del av LU-nytt 7 - 2022

Foto på Ann-Kristin Wallengren. Foto: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Ann Kristin Wallengren

E-post: ann-kristin [dot] wallengren [at] rektor [dot] lu [dot] se (ann_kristin.wallengren@
rektor.lu.se)

Telefon: 046- 222 84 76