Kulturworkshoppar i höst!

Många personer i en publik syns bakifrån och framör en scen.

I november 2023 möttes ett hundratal LU-medarbetare på Skissernas museum för ett första kulturmöte, eller tinder för kultursamverkan som vi kallade det då. Det var en succé med flera korta presentationer om hur forskare och lärare använder och integrerar konst och kultur i undervisning och forskning.

I den enkät som gjordes efteråt framträdde önskemål om mer ingående övningar, längre tid med samlingarna och en plats för information om olika sätt att arbeta och vilka stöd man kan få. Allt detta ska vi som arbetar med kulturstrategin försöka möta och vi börjar under hösten med fyra workshoppar.

Närmare information och länkar till anmälan kommer att presenteras efter sommaren men jag bjuder på lite information redan nu.

Varje workshop omfattar 3 timmar och äger rum mellan klockan 9‒12 och deltagare från alla discipliner är välkomna.

Fredagen den 27 september leder Fredrik Haller från Teaterhögskolan en workshop där deltagarna introduceras i skådespeleriets grunder för att sedan gå vidare i diskussioner om hur detta kan utvecklas till användning inom undervisning.

Fredagen den 18 oktober håller Emma Johansson från LUCSUS en övning där deltagarna lär sig metoder för att skapa visioner om hoppfulla och möjliga framtider, och hur man kan kartlägga vad som behöver förändras för att nå dit. Visionerna kommer att illustreras av konstnärer från Skånes serietecknarskolor.

Onsdagen den 6 november är det dags för haikuskrivande under ledning av Susanne Pelger från utbildningsvetenskap. Syftet är att genom haikudiktning utifrån den egna forskningen uppmuntra kreativa perspektiv och reflektion.

Onsdagen den 20 november är det workshop på Skissernas Museum där du får testa den högskolepedagogiska metoden OBL, objektbaserat lärande. Hur kan du använda konsten i museets samling som resurs och samtalsöppnare i din undervisning?

Hösten avslutas med ett tvåtimmars kulturmingel onsdagen den 4 december till vilket alla välkomnas, även de som inte deltagit i workshoppar. Här reflekteras det över workshopparna och vi visar enkla utställningar av resultaten.

Varmt välkomna till dessa spännande och utvecklande workshoppar!

/Anki Wallengren

Denna text är en del av LU-nytt 11-2024.

Foto på Ann-Kristin Wallengren. Foto: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Ann Kristin Wallengren

E-post: ann-kristin [dot] wallengren [at] rektor [dot] lu [dot] se (ann_kristin.wallengren@
rektor.lu.se)

Telefon: 046- 222 84 76