LU-projekt har stöttat genusstudier i Östeuropa

Porträtt av man. Foto.
Projektledaren Jan Olof Nilsson. Foto: privat

Sociologer och genusvetare i Lund har i ett och ett halvt år varit involverade i ett projekt för att stödja ämnet genusvetenskap vid lärosäten i Ukraina, Georgien och Litauen.

Syftet har varit att öka medvetenheten om genusfrågor vid östeuropeiska lärosäten. Under projektets gång har det bland annat hållits 15 föreläsningar online. Mellan 50 och 100 studenter har deltagit vid varje tillfälle. I mitten av maj avslutades projektet med en hybridkonferens i Lund.

– Samtliga 15 föreläsningar har spelats in och ska textas till ukrainska. Senast till hösten publiceras de på webben och på så vis lever projektet vidare, säger sociologen Jan Olof Nilsson som varit projektledare.

Genusstudier är ett utsatt och hotat ämne i Östeuropa. De senaste åren har dessutom de ukrainska universitetens budgetar skurits ner på grund av Rysslands anfallskrig, och i Georgien kan regimen knappast kallas genusvänlig. Trots detta finns positiva tecken, enligt Jan Olof Nilsson.

– Ukrainarna själva säger att intresset för genusstudier är betydligt större idag än för några år sedan. Fler vill att det ska ingå i andra utbildningar och det efterfrågas även program i genusstudier.

Projektet har finansierats av Svenska institutet och mest varit inriktat på undervisning.