Timothée Parrique prisas för uppmärksammad forskning om nerväxt

Timothée Parrique. Foto Johan Persson.

Hållbarhetspriset Agenda 2030 Award tilldelas i år Timothée Parrique, postdoktor på Ekonomihögskolan. Hans forskning om nerväxt har rönt stor uppmärksamhet och han föreläser om varför välbefinnande, och inte BNP, behöver vara framtidens melodi.

Kajsa Emilsson och Johan Kjellberg Jensen får hedersomnämnanden.

För andra året i rad utdelas Lund University Agenda 2030 Award i syfte att främja innovativ, tvärvetenskaplig forskning om hållbar utveckling. Forskare i den tidigare delen av karriären kan nomineras och priset, som omfattar 25 000 kronor, delas ut av Lunds universitets forskarskola Agenda 2030 i samarbete med företaget Elis Textil Service AB.

Timothée Parrique är vinnare av årets pris för sin avhandling ”The political economy of degrowth” om nerväxt (från engelskans degrowth). Kort sammanfattat handlar det om att minska produktion och konsumtion i höginkomstländer för att sänka trycket på naturen, begränsa klimatförändringen och kunna uppnå hållbara samhällen.

– Timothée var tidigt ute med att undersöka ett numera snabbt växande forskningsfält som har stor relevans för Agenda 2030 och hållbar utveckling, säger Kristina Jönsson, koordinator för forskarskolan Agenda 2030.

Utöver priset delas också två hedersomnämnanden ut i år. Kajsa Emilsson, Socialhögskolan, hedras för sin avhandling ”Support for sustainable welfare? A study of public attitudes related to an eco-social agenda among Swedish residents”.

Hennes forskning tar upp samhälleliga utmaningar som orsakas av klimatförändringar och ökande ojämlikhet. Johan Kjellberg Jensen, doktorand vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap, hedras för sin forskning om hur stadsmiljön påverkar ekosystemen från träd, insekter, fåglar och människor – ett arbete som redan har väckt intresse från forskarvärlden och allmänheten.

En längre intervju samt ett videoklipp med Timothée Parrique finns på Lunds universitets webbplats:

Lyssna på vinnaren på Hållbarhetsveckan

Under Hållbarhetsveckan, den 20 april, hålls prisutdelningen och då har du chans att lyssna på presentationer av årets pristagare Timothée Parrique samt Kajsa Emilsson och Johan Kjellberg Jensen som båda får hedersutmärkelser för sin forskning. Det blir även musikunderhållning av Rebell Gitarrkvartett som framför musikstycken med hållbarhetsinriktning.

Mer information om prisutdelningen och anmälan – lu.se

Timothées fem tips för att nå ut med forskning

Att nå ut med sina forskningsresultat och samverka med samhället är en viktig uppgift för forskare. Men hur lyckas man med det? Timothée Parrique, som bland annat har ett Twitterkonto med 34 000 följare, ger sina bästa tips.

1. Tydliggör. När man kommer in i akademin lär man sig att skriva på ett visst sätt, som dessvärre kan göra forskningen otillgänglig för det omgivande samhället. Även om man skriver akademiskt så är det viktigt att tydliggöra sina forskningsresultat och det man vill säga.
  2. Fler kanaler. Komplettera med andra plattformar för att nå ut med din forskning. Det kan exempelvis vara via en blogg, en podd, sociala medier eller genom att uppdatera Wikipedia-sidor. Och när det dyker upp ett aktuellt ämne kan man inte vänta tills nästa vetenskapliga artikel är klar, utan delta i debatten när den sker.
  3. Förklara. Det kan kännas läskigt att ge sig ut på sociala medier och det tar också tid, men det är otroligt värdefullt för ens forskning. På sociala medier tvingas man förklara och vara begriplig, den feedback man får är stimulerande och viktig. Mina teorier har blivit förbättrade och tydligare som en följd av detta.
  4. Avsätt tid. Prioritera kontakterna med det omgivande samhället. Det är viktigt att forskning når ut och ibland behöver man ändra i sitt schema med kort varsel för att till exempel skriva inlägg i sociala medier, delta i en intervju eller liknande.
  5. Följ din passion. Om du brinner för ditt forskningsämne blir det mycket enklare och roligare att sprida forskningsresultaten. Åren då jag skrev doktorsavhandlingen har varit de bästa i mitt liv. Vetenskap är så kul!