I denna fråga har Lunds universitet all anledning att dra nytta av sitt väl upparbetade arbete med samverkansfrågor och dra lärdomar från det även vad gäller innovationsarbetet. Det nya begreppet i sammanhanget att lägga på minnet är ”innovation districts” och jag kommer återkomma och skriva mer om det framöver.
Två gånger om året är det möte med de drygt 20 universiteteten som är representerade i League of European Research Universities (LERU) för att diskutera innovationsfrågor för vicerektorer med ansvar för samverkan, innovationsansvariga vid lärosätena etc. Denna gång var det Trinity College, Dublin som stod som värd (digitalt). Bland de frågor som mer eller mindre alltid står på agendan för både LERU-universiteten och EU är: hur kan ännu starkare innovationsmiljöer byggas i Europa?
LERU arbetar nära EU och vid detta möte deltog både ledningen för European Innovation Council (EIC) och ledningen för The European Institute for Innovation and Tecnology (EIT). De båda har sedan en tid tillbaka inlett ett samarbete där EIC som tidigare är koncentrerade på att möjliggöra att banbrytande innovationer kan skalas upp globalt – deras favoritexempel på företag de bidragit till att finansiera är svenska batteritillverkaren Northvolt.
EIT å sin sida arbetar mer via de stora KIC-satsningarna (där KIC står för Knowledge and Innovation Communities) där samverkansmiljöer av universitet, företag och offentliga aktörer går samman i stora nätverk för att driva utveckling.
En intressant observation är att även när ”jättarna” EIC och EIT presenterar nya idéer, så landar även de i behovet av ett välutvecklat livslångt lärande. Fortsättning lär följa!
Men, tillbaka till LERU: det är intressant att diskutera med andra stora internationella universitet som har omfattande åtaganden både vad gäller forskning och utbildning hur lika utmaningarna ter sig vad gäller att driva på utvecklingen av mer innovation. Den traditionellt relativt starka roll som universitet haft vad gäller innovation och innovationssystem är uppe för diskussion. Många ser med avund på de svenska lärosätenas möjligheter som lärarundantaget ger, det vill säga att det är lärare och forskare (inte universitetet) som äger rätten till resultaten av forskning. Det finns för- respektive nackdelar med lärarundantaget, men det utgör kanske en del av förklaringen till Sveriges plats som nr 1 i ”European Innovation Scoreboard 2021”?
/Kristina Eneroth
Läs mer
- European Innovation Council (EIC)
- The European Institute for Innovation and Technology (EIT)
- European Innovation Scoreboard
- LERU