Sedan i höstas arbetar Rachel Forsyth och Lena Christensen med ett omfattande och viktigt projekt om pedagogisk meritering och pedagogiska karriärvägar. Enligt ett rektorsbeslut ska projektet ”utreda och ge förslag till hur arbetet med högskolepedagogisk kompetensutveckling kan organiseras och samordnas vid universitetet. Projektet ska därutöver även ge förslag hur en sammanhållen pedagogisk meriteringsväg kan se ut och användas vid universitetet”. Uppdraget har redan kommit en bra bit på väg och projektledarna samarbetar med flera relevanta enheter på universitetet för att på bästa sätt integrera en pedagogisk karriärväg med andra meriteringsled. Om du vill läsa närmare om projektet och hålla dig orienterad om dess fortskridande och kanske ge återkoppling finns nu en blogg som kommer att uppdateras efterhand.
Läs mer: Pedagogisk Meritering vid LU – Information about the Pedagogisk Meritering project, 2023
ChatGPT är fortfarande en het nyhet i medierna och på universitetet har sedan januari en arbetsgrupp tagit fram stödmaterial och anordnat webbinarier för alla lärare för att ge tips och råd om hur man kan förhålla sig till detta AI-verktyg i undervisningen, inte minst vid examinationer. Webbinarierna har varit mycket välbesökta och nu verkar det som om det akuta behovet är stillat eftersom få har anmält sig till de sista seminarietillfällena. Arbetsgruppen har avslutat sitt arbete i denna akuta fas. Men en del av de aktiva som är lärare från flera fakulteter vid universitetet, kommer att fortsätta följa och undersöka de möjligheter och utmaningar som ChatGPT och andra AI-verktyg innebär. På webbsidan AI i undervisningen kan du läsa mer om ChatGPT i undervisning, med länkar till artiklar, inspelade korta filmer från arbetsgruppen, frågor och svar och diverse tips.
/ Ann Kristin Wallengren
Läs mer:
- Pedagogisk Meritering vid LU – Information about the Pedagogisk Meritering project, 2023
- AI i undervisningen | Stöd för digital undervisning