Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nya åtgärder för en mer nyttostyrd och värdeskapande stödverksamhet

Foto på ett valv, exteriört.

Hoppas att ni alla har haft en skön sommar och semester!
Under sommaren har två viktiga utredningar blivit klara: Översyn av förvaltningens organisation och arbetssätt samt Förstudie om kompetens- och karriärutveckling för teknisk och administrativ personal. I dem finns förslag på åtgärder för att utveckla en värdeskapande och nyttostyrd stödverksamhet.

Båda utredningarna ligger väl i linje med universitetets Plattform för strategiarbete som anger åtgärderna att utveckla värdeskapande och nyttostyrd stödverksamhet samt vidareutveckling av ledarskap och medarbetarskap för Lunds universitet som en attraktiv arbetsplats.

Hur kan förvaltningen på bästa sätt stödja vår utbildning och forskning? En del av svaret ges i rapporten Översyn av förvaltningens organisation och arbetssätt. Översynen omfattar intervjuer med nyckelpersoner, analys av befintlig forskning och jämförelser med andra organisationer, nationellt och internationellt. Utifrån översynen har förslag till vad som kan göras för ett förbättrat stöd tagits fram. Det handlar dels om vissa organisatoriska förändringar inom Gemensamma förvaltningen, men framför allt om förändrade arbetssätt som kan ge ett bättre samlat stöd med verksamhetens behov i fokus. Jag ser fram emot att arbeta vidare med dessa förslag. Nästa steg är att ta fram en handlingsplan för varje förslag där förslagen hanteras mer på djupet inkl. dialog med berörda parter, risk-och konsekvensanalyser med mera.

Förstudien om kompetens- och karriärutveckling för teknisk och administrativ personal föreslår åtta olika utvecklingsområden att arbeta vidare med. Det handlar bland annat om att stärka möjligheten till intern rörlighet inom LU, förbättrat stöd i utvecklingssamtalen för kompetens- och karriärutveckling, stärkt och breddad introduktion för nyanställda och se över titlar och befattningsbenämningar. Vidare innehåller rapporten intressanta berättelser om karriärer som medarbetare hos oss har gjort. Det fortsatta arbetet hålls nu ihop av sektionen HR. Som ett första steg i det arbetet ska förslagen diskuteras i Universitetsförvaltningens ledningsgrupp.

Jag är glad över att vi är i gång med ett samlat arbete kring kompetens- och karriärvägar för vår TA-personal!

/ Susanne Kristensson, förvaltningschef.

Läs mer

Denna text är en del av LU-nytt 13 - 2023.

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

E-post
susanne [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (susanne[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Telefon: 046-222 70 02

Förvaltningschefens sekreterare
Wiveca Ericsson
E-post: wiveca [dot] ericsson [at] rektor [dot] lu [dot] se (wiveca[dot]ericsson[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Telefon: 046-222 70 04