Trafikflyghögskolan beredd på uppdrag om drönarutbildning

Porträtt av man. Foto.
Johan Bergström. Foto: Rikard Tyllström

TEMA FORSKNING I EN OROLIG VÄRLD. På Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed märks ännu inga direkta konsekvenser av Rysslands krig i Ukraina. Men prefekten Johan Bergström räknar med att det kan komma.

Han nämner bland annat ukrainska intressen som vill utbilda instruktörer som i sin tur ska verka i Ukraina och utbilda drönarpiloter på plats.

– Det är sådant som vi bevakar och räknar med kan hända. Om vi får ett sådant uppdrag från officiellt håll, till exempel försvarsdepartementet eller utbildningsdepartementet, så kan vi absolut mobilisera för det.

Har hjälpt Försvarsmakten

Försvarsmakten har en egen utbildning av drönarpiloter, men Trafikflyghögskolan har hjälpt till och utbildat drönarpiloter åt Försvarsmakten i många år. Det är inget som är nytt på grund av kriget i Ukraina.

– Men vi gör det mer avancerat och på lite högre nivå nu. Det är mot bakgrund av att Försvarsmakten siktar på att ha större och mer kompetenta vapenbärande system framöver, och då behöver man ha mer kompetenta piloter också, säger Johan Bergström.

Natomedlemskap kan påverka

På sikt kan Sveriges Natomedlemskap få konsekvenser för universitetets verksamhet i Ljungbyhed. Ett exempel är om Nato och Försvarsmakten vill förlägga hela eller delar av Nato:s pilotutbildning för transportflyg till den lilla skånska orten.

– Om det händer så skulle det innebära kraftigt ökad verksamhet hos oss, att vi får en betydligt större roll och blir engagerade i att utbilda piloter från fler länder för Nato:s transportflyg, på liknande sätt som vi gör idag för det svenska Flygvapnet. Men det är inget som vi har några indikationer på, utan det är processer som väntar i och med Natomedlemskapet, säger Johan Bergström.

Fotnot. Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed är den enda statliga civila flygskolan i Sverige. Det finns också en statlig krigsflygskola som lyder under Försvarsmakten.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English