LU efterlyser sammanhållen lagstiftning om arbetskraftsinvandring

Folk som står i kö med resväskor. Foto.
Foto: Bengt Olsson

Universitetet vill att det blir lättare för fler utländska forskare och doktorander att ta med sina anhöriga till Sverige. Det framgår av remissvaret om nya regler för arbetskraftsinvandring.

Universitetet är positivt till delar av regeringens förslag – som att det ska gå att söka uppehållstillstånd för nyfödda barn till forskare inifrån Sverige samt förslaget om förlängd tillståndstid för så kallade blåkort.

Däremot riktas kritik mot annat, till exempel kravet på en heltäckande sjukförsäkring för att få arbetstillstånd. Dessutom frågar man sig varför inte också andra familjemedlemmar till forskare verksamma i Sverige ska ha möjlighet att ansöka om uppehållstillstånd inifrån landet. Ett annat frågetecken är varför det enbart är fortsatta studier på doktorandnivå eller forskning som ska möjliggöra nytt uppehållstillstånd efter avklarade studier. Här vill LU att även studier på grund- och avancerad nivå ska omfattas.

Framför allt efterlyser man ett bättre helhetsgrepp om lagstiftningen: ”Nu­varande lapptäcke riskerar medföra att Sverige inte anses vara ett attraktivt land för laglig migration”.