Under helgen 19–21 november deltog omkring 100 studenter från hela universitetet i den 48 timmar långa idétävlingen med temat ”Utbildningens framtid”. De delades upp i lag och utmaningen var att komma på en affärsidé under den korta tiden.
Branschexperter bidrog med sin kunskap genom workshops och coaching, som studenterna deltog i. I slutet av helgen fick samtliga lag presentera sina affärsidéer i form av en pitch inför en jury av innovationsexperter.
Tre vinnande lag vann priser i tre olika kategorier ”Best business opportunity”, ”Best creative solution” och ”Best ready to go”.
Best business opportunity
Mentudoor - ett nätverk som uppmuntrar personlig utveckling och kunskapsdelning för handledare, mentorer och elever.
Teamet bestod av Rafae Ahmad, Lisalot Krans, Lum Rexha, Francesco Faggella, Marine Hakobyan och Guillaume Decombe och tillsammans vann de en exklusiv endagsidésprint med Sonys innovationsexperter, som kommer att hjälpa till att definiera idén och affärsmöjligheterna.
Best creative solution
MYÜ - en interaktiv, röstassisterad AI-följeslagare som ger utbildning i emotionell intelligens.
Teamet bestod av Antonia Jacob, Naftali Ben Tziyon, Clarissa Sastrawidjaya och Vincent Markus Yik Hei och tillsammans vann de en inspirationsresa till Stockholm där de kommer att vara en del av Kulturbryggans acceleratorprogram.
Best ready to go
Digistorm - ett engagerande digitalt mindmapping-verktyg.
Teamet bestod av Martin Pella, Zhibin Xiao, Alice Peterson och Linnea Thijssen och tillsammans vann de en plats i VentureLabs inkubator där de kan utveckla sin idé.
Genom Lund Innovation Challenge hoppas VentureLab by Lund University att fler studenter ska känna sig bekväma att komma på idéer och lösningar på problem i deras vardag, och lära sig verktygen för att utveckla idén till något mer.