Hållbarhetsrapport för 2023

Blomstrande sommaräng.

En sammanställning av förra årets hållbarhetsarbete finns nu publicerad i form av en hållbarhetsrapport för Lunds universitet. Den bygger på texter och resultat från årsredovisning och miljörapport till Naturvårdsverket samt en uppföljning av universitetets hållbarhetsplan.

– För första gången samlar vi vad vi gör inom hållbarhet i en sammanhållen redovisning. Vi vill på så sätt bidra till att göra universitetets många dimensioner av hållbarhet mer transparenta och tillgängliga, säger Claes Nilén som är miljöchef vid Lunds universitet.

Rapporten presenterar översiktligt universitetets hållbarhetsarbete inom utbildning, forskning, samverkan och den egna verksamheten. Till grund för hållbarhetsarbetet finns en universitetsgemensam hållbarhetsstrategi och hållbarhetsplan som är i linje med bland annat de globala målen för hållbar utveckling. Dessutom tar fakulteter/motsvarande fram hållbarhetsplaner med mål och åtgärder för respektive verksamhet.

Ladda ner Lunds universitets hållbarhetsrapport för 2023: Hållbarhet 2023 Lunds universitet (PDF, 25,9 MB)