450 deltagare från sydafrikanska och svenska lärosäten träffades i Lund

A big gorup of people.

Forskare, studenter och universitetsledare från 26 sydafrikanska och 14 svenska lärosäten träffades i Lund 15 maj för SASUF Sustainability Forum.

De 450 deltagarna deltog i slutkonferensen for Sydafrika-Sveriges universitetsforum (SASUF), ett strategiskt internationaliseringsprojekt med det övergripande syftet att stärka banden mellan Sverige och Sydafrika inom forskning, utbildning och innovation. Slutkonferensen var ett gemensamt arrangemang i Skåne mellan Lunds universitet, SLU Alnarp och Malmö universitet. Projektet har varit framgångsrikt och det finns stort intresse för en fortsättning.

Erik Renström och Lena Eskilsson deltog i konferensen tillsammans med 13 andra forskare från LU. Forskare som dragit nytta av SASUF-projektet är till exempel Frank Lipnizki vid avdelningen för Kemiteknik på LTH och Maria Månsson, institutionen strategisk kommunikation vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Projektet finansieras av STINT, svenska lärosäten, sydafrikanska National Research Foundation, Department for Science and innovation, och Department for higher education and training.

Bilden visar delegationen samlade utanför universitetshuset där invigningsceremonin hölls.

Mer information om projektet nedan och på SASUF - South Africa Sweden University Forum

Fakta om SASUF

South Africa – Sweden University Forum (SASUF) har sedan 2018 byggt upp ett välfungerande nätverk med 14 svenska och 26 sydafrikanska lärosäten i syfte att främja akademiskt samarbete länderna emellan. Antalet sampublikationer mellan svenska och sydafrikanska forskare har ökat med 39,1 %. Under de fem forsknings- och innovationsveckor som anordnats inom SASUF sedan 2018 har fler än 4000 forskare, studenter, lärare, universitetsledningsrepresentanter, samhällsaktörer och forskningsfinansiärer sammanförts.

Totalt har 109 samarbetsprojekt med ca 500 forskare finansierats varav LU har deltagit i 26 st. 75 % av dessa samarbeten involverar så kallade historically disadvantaged institutions, dvs universitet i Sydafrika som under apartheid-tiden hade en särskilt utsatt position. Andra resultat är att 9 av 10 forskare har etablerat nya relationer och att 8 av 10 forskare har kommit att bli en del av konkreta diskussioner för nya samarbeten.