8–13 april är det dags för Hållbarhetsveckan

logotyp med texten Hållbarhetsveckan 8-13 april.

Hållbarhetsveckan har under de sju senaste åren etablerats som en självklar mötesplats för att diskutera omställningen till ett hållbart samhälle. I år samlar Lunds universitet tillsammans med Lunds kommun över 70 event i programmet. Där lyfts frågor som rör allt från biologisk mångfald och klimatfrågor till demokrati, stadsutveckling och kulturella uttryck.

8–13 april är det dags att diskutera vägen till ett hållbart samhälle och nätverka med forskare, studenter, kommunen och andra samhällsaktörer. I år bidrar samtliga fakulteter till programmet och vi uppmuntrar medarbetare och studenter att delta och lära sig mer om hållbarhet.

Hela programmet är ute nu!

Hållbarhetsveckan i Lund 8–13 april 2024 | Hållbarhetsforum

Alla arrangemang i Hållbarhetsveckans program är kostnadsfria och öppna för alla. Vissa har begränsat antal besökare och kan kräva föranmälan.

Några exempel på aktiviteter som Lunds universitet arrangerar:

Tips på event om hur du som medarbetare kan bidra till ett mer hållbart universitet

Seminarium från  Medicinska fakulteten om vägen till grönare labb – om cirkuläritet och minskat avfall inom Life Science. Eventet hålls på engelska.
12 april 2024 10:00 till 12:00
Path to Green Laboratories: a seminar & discussion on circular solutions in Life Science

Prisceremoni för LU:s hållbarhetspris Agenda 2030 Award som vill främja innovativ forskning för hållbar utveckling av forskare i början av sina karriärer.
10 april 2024 15:00 till 16:30
Prisceremoni för hållbarhetspriset Agenda 2030 Award

Fjorton av LU:s bibliotek gör en gemensam kraftsamling för att uppmärksamma de globala målen för hållbar utveckling
8 april 2024 08:00 till 12 april 2024 17:00