Anställda på LUCE kritiserar besparingsförslag – riskerar att öka kostnader

Porträtt av man. Foto.
Enligt vicerektor ­Jimmie Kristensson ifrågasätts inte det ­decentraliserade stödet till uppdragsutbildningar av de fakulteter som svarat på remissen. Foto: Kennet Ruona

En av pusselbitarna när gemensamma förvaltningen ska spara 20 miljoner kronor är att decentralisera stödet för uppdragsutbildningar till fakulteterna. Anställda på Avdelningen för uppdragsutbildning, LUCE, pekar på risken att förslaget kan leda till ökade kostnader för kärnverksamheten.

Avdelningen för uppdragsutbildning har i flera år haft problem att få ihop ekonomin. Vid årsskiftet var det ackumulerade underskottet cirka 14 miljoner kronor. Att decentralisera stödet och i större utsträckning lägga ansvaret för uppdragsutbildningar på fakulteter och institutioner ska enligt universitetsledningen spara 2–3 miljoner kronor per år, bland annat genom minskade lokalkostnader.

På Avdelningen för uppdragsutbildning är de anställda kritiska till förslaget, som har varit ute på en förenklad remissrunda. LUM har tagit del av avdelningens remissvar där det bland annat nämns att det i nuläget inte finns några overheadkostnader kopplade till omkostnader i utbildningarna. Enligt LUCE riskerar det att förändras när fakulteter och institutioner tar över ansvaret. Kostnaderna för vissa uppdragsutbildningar kan öka med 20 procent eller mer, enligt remissvaret. Det i sin tur kan leda till att universitetet får svårt att lämna konkurrenskraftiga anbud på vissa offerter.

Risk för minskad tvärvetenskap

En annan risk som LUCE ser är att utmaningarna med fakultetsöverskridande arbete ökar i och med decentraliseringen. Konsekvensen kan bli att tvärvetenskapliga projekt och utbildningar försvinner.

Dessutom betonar LUCE att decentraliseringen kan leda till ökad intern ­konkurrens och dubbelarbete när koordineringen upphör. Institutioner och fakulteter kan helt enkelt komma att skapa liknande projekt och konkurrerande anbud. Andra risker enligt LUCE är att avdelningens upparbetade internationella kontakter går förlorade och att universitetets varumärke riskerar att försvagas.

Oklart hur stöd ska utformas

Några fakulteter har svarat på remissen, andra inte. Att decentralisera ansvaret för uppdragsutbildningar ifrågasätts inte av fakulteterna, berättar vicerektor Jimmie Kristensson. Däremot finns frågor kring hur det framtida stödet ska utformas.

– De som svarat tar till exempel upp beredskapen att arbeta med stora, flervetenskapliga projekt med internationell finansiering eller samverkan, men också andra frågor av praktisk karaktär. Det handlar mycket om hur det stöd man anser sig behöva ska tillgodoses inom ramen för det här förslaget, säger han.

Skiljer sig mycket mellan fakulteterna

Enligt Jimmie Kristensson skiljer det sig mycket mellan fakulteterna. Vissa ser inga problem alls med förslaget och arbetar ­redan idag med uppdragsutbildningar på egen hand utan LUCE:s medverkan.

– Jag förstår såklart att detta är jobbigt för medarbetare som brinner för uppdragsutbildning och har en väldigt hög kompetens inom området. Det är klart att man ser att förslaget får konsekvenser, men grundproblematiken är att den gemensamma förvaltningen måste spara på flera olika sätt och LUCE är en verksamhet som går back.