Crafoords vetenskapsluncher under hösten

Illustration med olika objekt svävande mot blå bakgrund
Illustratör: Catrin Jakobsson.

Crafoords vetenskapsluncher är en serie lunchföreläsningar som lyfter fram forskning som har fått anslag från Crafoordska stiftelsen. Vetenskapsluncherna är ett samarbete mellan Lunds universitet, Crafoordska stiftelsen och Lunds stadsbibliotek.

Crafoords vetenskapsluncher genomförs under åtta onsdagar klockan 12 – 12:45 på Lunds stadsbibliotek. Ingen föranmälan krävs.

• 5 oktober: Barncancer – när fosterutvecklingen går fel
    Sofie Mohlin, docent vid Pediatrik, Institutionen för kliniska vetenskaper.

• 12 oktober: Att reglera ett nöjeslandskap: urban styrning av den offentliga prostitutionen i Köpenhamn 1874–1906
    Charlie Krautwald, forskare vid Genusvetenskapliga institutionen.

• 19 oktober: Skydd av den omogna hjärnan i samband med hjärnblödning hos för tidigt födda barn
    Magnus Gram, docent, Pediatrik, Institutionen för kliniska vetenskaper.

• 26 oktober: Aerosolers påverkan på klimatet i Arktis
    Pontus Roldin, biträdande universitetslektor, Kärnfysik, Fysiska institutionen.

• 9 november: Kan vi rädda hjärtat efter en infarkt genom att dämpa immunförsvaret?
    Alexandru Schiopu, docent, Kardiovaskulär forskning – immunitet och ateroskleros, Institutionen för kliniska vetenskaper.

• 16 november: Vad hade kung Hans med sig ombord på sitt flaggskepp Gribshunden år 1495?
    Charlotta Turner, professor, Centrum för Analys och syntes, Kemiska institutionen.

• 23 november: Läsk, godis och andra sötsaker – hur skadligt är det egentligen för hälsan?
    Emily Sonestedt, lektor, Institutionen för kliniska vetenskaper.

• 30 november: Uppåkras hot-spot - bland gudar och människor i hallen på höjden
    Mats Roslund och Torbjörn Ahlström, professorer vid Historisk arkeologi och Historisk osteologi, Institutionen för arkeologi och antikens historia.

Se hela programmet på lu.se.