Det går framåt i förhandlingarna gällande lönerevisionen

Två personer i möte. Foto: Mostphotos.

Den 15 oktober tecknade Lunds universitet ett lokalt avtal med arbetstagarorganisationen Saco-S, om principer för hur lönerevision ska genomföras för medlemmarna.

Parterna har kommit överens om en förlängd revisionsperiod där förhandlingsordningen gäller från och med den 1 oktober 2020 till och med den 30 september 2022. Det innebär att nya löner kommer att betalas ut retroaktivt från 1 oktober 2020, och gälla till och med den 30 september 2022.

Universitetet och Saco-S har därmed valt att frångå sin tidigare överenskommelse om att ha 1 april som årligt lönerevisionsdatum, och återgår till strukturen i det centrala avtalet där 1 oktober är norm för årligt revisionsdatum (om inget annat är överenskommet).

I och med Saco-S återgång till lönerevisionsdatumet 1 oktober så har samtliga arbetstagarorganisationer vid myndigheten samma utgångspunkt när det gäller lönerevisionsdatum, vilket universitetet anser ger bättre förutsättningar för en sammanhållen lönepolitik och struktur för lönerevisionsarbetet.

Universitetet och Saco-S planerar nu för genomförandet av lönesättningsprocessen och en uppskattad tidplan kommer inom kort. Förutsättningarna för den faktiska hanteringen kommuniceras efterhand, bland annat på universitetets lönerevisionsblogg.

Förhandlingsstatus för OFR/S och Seko

Förhandlingar pågår fortsatt med både OFR/S och Seko om att överenskomma om principer för genomförande av lönerevision.

Lunds universitet och Seko överväger i dagsläget att begära stöd av centrala parter (Arbetsgivarverket och Seko centralt) för att komma framåt i det lokala förhandlingsarbetet.