Driftstopp i Primula efter IT-attack mot leverantören TietoEvry

Händer på ett tangentbord i ett mörkt rum.

För drygt en vecka sedan utsattes Statens servicecenters underleverantör TietoEvry för en omfattande IT-attack. På Lunds universitet har detta drabbat Primula som inte går att nå sedan morgonen den 20 januari.

Driftstoppet påverkade inte utbetalningen av januari månads lön. Universitet har nu också fått indikationer på att februarilönen kommer att kunna betalas ut. Det är dock fortfarande oklart hur långvarigt driftstoppet i Primula kommer att bli.

Driftstoppet hanteras av en grupp som utgår från sektionen HR med representanter ifrån IT och säkerhet.

HR-chefer hålls uppdaterade

Verksamheternas HR-chefer får löpande information och uppdateringar om läget och förses med stöd för att under driftstoppet kunna dokumentera verksamheternas Primulaärenden manuellt.

Universitetets verksamheter är uppmanade att behålla sina ordinarie rutiner i så stor utsträckning som möjligt för att underlätta registreringen av uppgifter och ärenden i efterhand, när Primula åter är tillgängligt.

Håll dig uppdaterad på Medarbetarwebben

Denna webbsida uppdateras löpande med universitetsövergripande information gällande driftstoppet:

Kontakta närmaste chef vid Primulaärenden

Om du har ett Primulaärende som du i vanliga fall registrerar digitalt i Primula (till exempel sjuk-, frisk- eller VAB-anmälan, eller ansökan om semester/ledighet) ska du kontakta din närmaste chef för att få ärendet beviljat och dokumenterat.