Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ett kontaktbygge som ska stärka akademin – också efter kriget

Ett gäng unga studenter ler mot kameran.
Syftet med sommarskolan är att bygga kunskaper om vetenskaplig metodik och att skapa kontakter med studenter och lärare. På bilden syns studenter, handledare, kursledare och koordinator från 2023 års sommarskola. Foto: Agata Garpenlind.

Vilket ansvar har akademiker i relation till kollegor i Ukraina och andra krigszoner – och vad kan universitetets medarbetare göra för att stötta den utbildning och forskning som behöver fortsätta alltmedan flyglarm ljuder och bomber faller?

Lunds universitet kan ge flera svar på den frågan. Ett av dem är pilotprojektet som bedrivits vid Medicinska fakulteten och enklast kan beskrivas i siffror:

Tio medicinstudenter från Ukraina, tio handledare i forskningsmetodik, tio veckor av hårt arbete och internationellt kontaktskapande i ett annars sommarstilla Lund.

– Vår kollega Oksana Tymoshchuk gav fin hjälp med att välja forskare från fakultetens partneruniversitet i Ivano Frankivsk. Från Sparbanksstiftelsen Finn och även Erasmus plus kom viktigt stöd till genomförandet, berättar David Gisselsson Nord, vicedekan med ansvar för internationalisering och rekrytering på Medicinska fakulteten.

Ukrainska sommarskolan igång: Välkommen till oss på Medfak! | Intramed (lu.se)

Några av världens bästa matematiker …

Inför nästa sommar planerar Medicinska fakultetens en repris av projektet. En förändring som fakultetsledningen ser framför sig är dock att från Ukraina bjuda in fler studentgrupper som kan bidra med nytta inom medicinsk forskning.

– Eftersom vi i Lund har mycket av datatung medicinsk forskning för vi nu en dialog med Taras Sjevtjenko-universitetet i Kyjiv om att ta in studenter som läser matematik och dataprogrammering. Det kan bli en win-win-situation, eftersom vi i Lund har avancerad forskningsinfrastruktur för biologiska analyser medan Ukraina har några av världens bästa matematiker.

Med sommarskolan får individer möjlighet till en paus från en stressig verklighet i krigets Ukraina, medan fakulteten kan skapa nya kontaktpunkter med studenter och lärare, och även visa studenterna att det finns möjligheter att göra fortsatt karriär inom forskning.

Det handlar om att göra skillnad där möjligheter och utmaningar möts, som David Gisselsson Nord uttrycker saken.
– Vi vill med specialinbjudan till studenter från Ukraina visa att Lunds universitet stödjer Ukrainas akademiska miljöer, symboliskt och moraliskt.

Idén föddes i ett LU-nätverk

Själva idén att bjuda in gäster från Ukraina till sommarskolan föddes i ett internationellt nätverk för LU-anställda som på olika vis berörs av Rysslands storskaliga angrepp på Ukraina. Gruppen startades av Medicinska fakultetens vicedekan Heiko Herwald och Raoul Wallenberg-institutets direktör Morten Kjaerum. Idag leder gästforskaren Denys Kovalenko nätverket vidare under titeln Lund-Ukraine Alliance for Academic Support (LUA).

David Gisselsson Nord vill gärna lyfta arbetet som bedrivs i nätverket:
– LUA-nätverket har varit en viktig katalysator och bland annat visat att ett kostnadseffektivt och enkelt sätt är att bidra online. Om två veckor ska jag själv till exempel hålla en webbföreläsning för Ivano Frankivsk om barncancer. Det är en enkel och riskfri form av läraraktivitet eller staff exchange, men längre fram kan man ju tänka sig rena projektsamarbeten, det får vi se.

Intar Ukraina på något sätt en särställning när det gäller hur akademin kan agera eller ta ansvar?

– Rysslands storskaliga angrepp på Ukraina innebär att vi nu har ett krig i vårt närområde där Sveriges regering och hela vårt samhälle gjort ett tydligt ställningstagande. Då är det naturligt att universiteten gör samma sak som andra myndigheter och övriga samhället gör just nu.

”Vad kan vi göra – och lära?”

En annan aspekt handlar enligt David Gisselsson Nord om att universitetet kan få insyn i hur undervisning och forskning kan bedrivas under krig.

– Här finns viktiga totalförsvarslärdomar att dra. Hur mycket ska universiteten vara i drift och vad är det viktigaste att göra? Hur ska vi vara del av Sveriges totalförsvar, som svensk myndighet?

I det stora gäller samma som för sommarskolan, om man får tro David Gisselsson Nord:

– Den viktiga frågan är hela tiden vad vi kan göra för dem, och vad vi kan lära av dem.

LUA | Utvecklar utbildning och forskning – kriget till trots

Lund-Ukraine Alliance for Academic Support (LUA) är ett nätverk inom Lunds universitet som hjälper akademin i Ukraina att överleva och utvecklas under och efter Rysslands fullskaliga invasion.

Förutom sommarskolan för studenter från Ukraina har gruppen bland annat uppmärksammat Taras Sjevtjenko-universitetets besök vid Lunds universitet (LÄNK 2), Raoul Wallenberg-institutets stöd till utbildning i mänskliga rättigheter i Ukraina (LÄNK 3) och Nanolunds initiativ med onlineföreläsningar om avancerad nanovetenskap. Gruppen har också skapat en guide som är tänkt att hjälpa lärare och forskare att skapa nya samarbeten med kollegor i Ukraina.

– Sommarskolan är ett bra exempel på hur vi inom Lunds universitet kan göra skillnad för den drabbade akademin i Ukraina. Mer stöd av det slaget blir det, säger Denys Kovalenko.

Kontakt: denys [dot] kovalenko [at] med [dot] lu [dot] se