Fem fördelar med att LU har ett eget förlag

Svartvitt foto av en kvinna som står mot en tegelvägg och tittar in i kameran.
Marianne Thormählen. Foto: Minna Wallén-Widung

Varje universitet med självaktning borde ha ett eget förlag. Det menar Marianne Thormählen, förläggare på Lund University Press, som hittills mest gett ut böcker från HT-fakulteterna men som nu välkomnar forskare med författar­ambitioner från alla fakulteter att höra av sig.

1. Global spridning
    Författarna som publiceras via Lund University Press syns i samarbetspartnerns Manchester University Press kataloger. De marknadsförs och säljs på samma premisser som Manchesters egna. Två år efter publicering finns boken på uppskattningsvis 500-600 internationella forskningsbibliotek.
  2. Noggrann kvalitetskontroll
    Manuset genomgår rigorös peer-review – inte sällan av världsledande internationella forskare inom ämnet – innan förlagets redaktionsråd slutligen avgör om boken ska publiceras. Böckerna förankras också i en utgivningskommitté i Manchester.
  3. Förstklassig engelska
    Förlaget publicerar enbart på engelska. ­Antagna ­manus får en professionell språklig bearbetning. Översättningar från svenska utförs av auktoriserade översättare med forskarutbildning. Slutligen genomgår manuset en så kallad copy-editing via Manchester.
  4. Inbundet och open access
    Boken levereras, professionellt designad och producerad, i inbundet format. Den publiceras även open access, vilket många svenska forskningsfinansiärer i dag ­kräver men som också har skapat turbulens på den internationella akademiska publiceringsmarknaden eftersom öppen tillgång inte genererar några intäkter.
  5. Lokalt kontaktnät
    Förlagets placering möjliggör tät kontakt mellan författare och förläggare. Kommunikationen är nära och direkt. Till skillnad från de stora internationella förlagen är Lund University Press öppet för så kallade smala ämnen liksom för tvärvetenskapliga upplägg.