Fler alumner ska pryda läktaren i Stora salen på AF

Foto av Johan Stenfeldt inne i Stora salen i AF-borgen i Lund. I handen håller han en bit trä gjort av intarsia.
Johan Stenfeldt, ordförande för Akademiska Föreningen, med ett prov på hur de nya namnen kommer att se ut. Intarsian är tillverkad i valnöt och lönn. Foto: Minna Wallén-Widung

Raden av anmärkningsvärda lunda­alumner inne i AF-borgen ska utökas med nya namn. Nu bjuds allmänheten in att nominera den alumn de tycker förtjänar den ärofyllda platsen i Stora salen. Det finns två kriterier som inte är förhandlingsbara.

Längs med balkongen inne i Stora salen, själva hjärtat i AF-borgen, löper en fris. På den finns namnen på ett antal tidigare lunda­studenter, skapade genom tekniken intarsia där tunna bitar av träfaner limmas fast på en massiv bottenyta. Välkända personer som Carl von Linné, Axel von Fersen, Otto Lindblad och Esaias Tegnér har vid olika tidpunkter fått sina namn förevigade här.

– Här finns flera kyrkomän, generaler, vetenskapsmän och kulturpersoner. Initiativ­tagare var historikern Martin Weibull som bestämde de första namnen redan på 1860-talet, lagom till universitetets 200-årsjubileum, säger Johan Stenfeldt.

Han är själv docent i historia och sedan drygt ett år tillbaka ordförande för Akademiska Föreningen. Det är också han som har tagit initiativ till att nya namn nu ska fogas till de som redan finns här.

– Namn tillkom 1911, 1930 och senast på 1950-talet i samband med en renovering. Men sedan dess har inget hänt, säger Johan Stenfeldt.

Alla är välkomna att lämna förslag

Det ska det alltså bli ändring på inom kort. En projektgrupp har tillsatts och nu bjuds allmänheten – privatpersoner, företag och organisationer – in för att komma med förslag på vilka lundaalumner som ska ha sitt namn i salen.

– Vår ambition är att vi successivt ska ­fylla på med två namn per år, som årsringar.

Vem kan då anses vara en anmärkningsvärd lundaalumn? Egentligen finns det bara två kriterier som projektgruppen håller stenhårt på. Personen måste vara just alumn, alltså ha varit inskriven som student på universitetet, och så måste han eller hon vara död.

– Vi fortsätter på den tradition som varit och då är det detta som gäller. I övrigt finns det inga kriterier, utan vi vill ha en bred blandning av personer inom alla områden. Motiveringarna ska skrivas i fritext.

Planerar symposium

Sista september är sista dagen för att nominera sin favoritalumn. Efter det väljer projektgruppen, bestående av Johan Stenfeldt, före detta rektor Göran Bexell, universitetslektor i rättshistoria Elsa Trolle Önnerfors och verksamhetschefen för AF Johan Jörlert, ut de namn som har fått de bästa motiveringarna. Vilka det blir avslöjas på föreningens årsdag den 30 november.

– Ambitionen är att sedan följa upp med arrangemang i form av symposium där vi bjuder in experter som kan diskutera vilka de här personerna var och vad de gjorde i sina liv. Vi vill förvalta det lite bättre helt enkelt.

Finns det något namn du själv skulle vilja se?

– Absolut, mängder av namn ploppar upp. Både gamla statsministrar, kulturpersoner och Nobelpristagare har ju varit studenter här. Men jag hoppas också på att bli överraskad av förslagen som kommer in.

Mer information om projektet och hur man nominerar finns på Akademiska Föreningens hemsida: af.lu.se