Föräldralediga och sjukskrivna kan ha möjlighet att få kompensation i samband med lönerevisionen

Man som går med barnvagn i en park. Mostphotos.

För anställda som varit lediga med föräldra- eller sjukpenning under lönerevisionsperioden kan det, enligt en överenskommelse mellan Lunds universitet och arbetstagarorganisationerna Saco-S, OFR och Seko, finnas möjlighet att under vissa förutsättningar få kompensation för skillnaden mellan den ersättning den anställda skulle ha fått om Försäkringskassan beräknat ersättningen på den nya lönen, och den ersättning som faktiskt betalas ut till dess att ny lön fastställs.

Anledningen till överenskommelsen mellan universitetet och arbetstagarorganisationerna är att Försäkringskassan inte gör retroaktiva utbetalningar från lönerevisionsdatumet (1 oktober 2023) utan från det datum som arbetsgivaren (universitetet) och arbetstagarorganisationerna har kommit överens om de nya lönerna – det vill säga det datum som de så kallade avtalsdatumen.

På Medarbetarwebben finns en sida med information om

• Vem som omfattas av kompensationen. Detta beror bland annat på den anställdas lön, Försäkringskassans inkomsttak samt när och hur länge den anställda varit sjukskriven eller föräldraledig under lönerevisionsperioden.

På webbsidan finns mer detaljerad information och möjlighet att räkna ut ifall man har rätt till kompensation (via ett formulär som nås via en QR-kod i högerspalten).

• Vilka tidsperioder som omfattas av kompensationen. Detta beror på vilket datum LU och respektive arbetstagarorganisation tecknat avtal om årets lönerevision.
  • När den anställda senast ska ansöka om kompensation. Detta beror bland annat på typ av anställning och vilken arbetstagarorganisation den anställda är medlem i. Underlag och anmälan ska vara inkomna till Statens servicecenter (SSC) senast den sista fredagen i månaden efter att den nya lönen blivit utbetald. För doktorander som fick sina nya löner utbetalda i november ska anmälan och underlag vara inskickade till Statens servicecenter (SSC) senast den 29 december 2023. Sista datum för övriga anställda är under våren 2024.
  • Hur det går till att ansöka om kompensation. Kompensationen handläggs av Statens servicecenter (SSC), på uppdrag av Lunds universitet.

För mer detaljerad information och stöd, gå till sidan på Medarbetarwebben: Kompensation för föräldralediga och sjukskrivna i samband med lönerevision | Medarbetarwebben (lu.se)