Föreläsning om alkohol-, drog- och spelproblem på arbetsplatsen

En hand med två kapsyler i.

Grundläggande föreläsning för alla anställda – om skadligt bruk och alkohol-, drog- och spelproblem på arbetsplatsen. Skadligt bruk av exempelvis alkohol, droger, läkemedel och spel kan leda till ökad risk för ohälsa bland anställda, risk för olyckor och arbetsrelaterade skador, ökad frånvaro samt en negativ effekt på arbetsmiljön i stort.

Sammantaget leder dessa risker till ökade kostnader för såväl samhället, arbetsgivaren som den enskilde. Det är därför viktigt att arbeta förebyggande och lära oss se signalerna när en kollega har bekymmer med skadligt bruk.

Sektionen HR kommer inom kort att påbörja ett arbete med att se över och revidera universitetets rutiner vid skadligt bruk.

I samband med detta görs en kompetenssatsning inom området för HR-funktioner och chefer. Det är dock viktigt att alla vi som arbetar vid universitetet har en grundläggande kunskap och förståelse för tidiga tecken på skadligt bruk och om vilket ansvar chefer och anställda har för att förhindra sjukdom på grund av skadligt bruk.

Denna grundläggande föreläsning ger, förutom information om konsekvenser av skadligt bruk, även information om interna rutiner vid skadligt bruk och om vilket stöd Företagshälsovården erbjuder.

Tid och plats: 4 maj klockan 13.00-15.30 - online i Zoom.
samt 14 september klockan 13:00-15:30 - online i Zoom.

Det finns möjlighet att skicka in frågor i förväg.

Anmälan via Kompetensportalen.