Går vi mot Öppen vetenskap? Hur kan vi veta det? - 12 april

Bild på Pufendorfinstitutets byggnad.

Lunds universitet Open Science Champions och Universitetsbiblioteket bjuder in forskare, bibliotekarier och alla intresserade av öppen vetenskap till en presentation och diskussion med Cameron Neylon.

Tid och plats: 12 april 2023 kl 14-16, Hörsalen Pufendorfinstitutet.

Registrera dig senast den 5 april

Cameron Neylon är professor i forskningskommunikation vid Curtin University i Australien och en av projektledarna till projektet Curtin Open Knowledge Initiative (COKI)

Home - COKI (openknowledge.community)

Inom projektet utvecklas informationsresurser som kan användas i arbetet mot öppen vetenskap. I presentationen kommer professor Neylon att tala om utmaningar med att utvärdera forskning och framsteg mot öppen vetenskap.

Han kommer också att presentera verktyg och kompetenser som utvecklats inom COKI-projektet för att adressera de kunskapsluckor som finns, till exempel: COKI open access dashboard: COKI Open Access Dashboard - COKI

Presentationen följs av diskussion led av Nicholas Loubere, forskare och medlem i gruppen LU Open Science Champions.

Om forskningsnämndens arbetsgrupp för öppen vetenskap

Arbetsgruppen för öppen vetenskap med expertgrupperna FAIR forskningsdata och Open Science Champions etablerades i januari 2023 i syfte att samordna Lunds universitets ambitioner rörande öppen vetenskap.

Open Science Championsgruppen ska verka för ökad kunskap och medvetenheten om öppen vetenskap vid Lunds universitet.

Are we making progress towards Open Science? How would we tell? – The Open Science Notice Board (lu.se)