Har du blivit rätt taggad i LUCRIS utifrån de globala målen?

FNs globala mål i grid

FN:s globala mål kommer nu användas i LUCRIS för att tagga upp forskare, forskningsoutput, organisationer och forskningsprojekt som knyter an till målen. Det är en efterfrågad funktion och ett strategiskt beslut som ska lyfta universitetets hållbarhetsrelaterade forskning. Se över hur din forskning taggas!

Varför införs taggning på globala målen i LUCRIS?

Universitetet ser ett ökat behov av att sätta forskning i relation till FN:s globala hållbarhetsmål, både inom universitetet och i dialog med omvärlden. Genom att koppla vår forskning till de globala målen i LUCRIS, och i förlängningen i Forskningsportalen, ökar vi medvetenheten om hela universitetets hållbarhetsarbete för externa grupper. Hållbarhet är en viktig fråga för beslutsfattare, finansiärer och potentiella studenter. Hållbarhetsaspekten är även viktigt i samband med rankingar.

Taggningen har också ett stort internt intresse, till exempel för att hitta relevanta samarbetspartners från andra fakulteter för ansökningar till tvärvetenskapliga projekt eller för att hitta passande lärare till hållbarhetskurser och underlätta för studenter att hitta forskning till studentarbeten i hållbarhetsfrågor.

Som forskare kan du använda funktionen för att lyfta fram din forskning och expertis, om den bidrar – eller potentiellt kommer att bidra – till ett eller flera av målen. Det kan stärka profileringen i samband med ansökningar eller samverkansprojekt. Samtidigt bidrar det till en överblick av universitetets forskning och den sammanlagda kunskapsproduktion som relaterar till globala målen.

Den 30 augusti kommer denna funktion att synas i LUCRIS, då är det viktigt att du som forskare ser till att taggningen stämmer innan det publiceras publikt i Forskningsportalen i början av oktober.

Så görs bedömningen

Programvaran bakom LUCRIS (Pure från Elsevier), kan identifiera och tagga upp innehåll utifrån de globala målen. Det innebär att det skett en automatisk taggning utifrån olika nyckelord. Dessutom har LUCRIS-förvaltningen gjort lokala anpassningar. Framöver kommer den automatisk taggning ske endast på forskningsoutput, men du kan själv gå in och lägga till eller ändra på din personprofil eller ett projekt.

Se över din information

Den automatiska taggningen kan ses som ett riktmärke och ett första steg. Du som forskare behöver därefter se över de taggningar som du tilldelats till de globala målen och ändra eventuella felaktigheter. Forskning som direkt eller indirekt berör något eller några av de sjutton globala målen eller enskilda delmål kan taggas (även om forskningen inte berör hur målet ska uppnås eller omfattar aktiviteter som bidrar till att målet faktiskt uppnås).

Bedömningen är upp till dig som forskare, det finns ingen standard som avgör vad som är rätt taggning. En enskild forskningspublikation löser sannolikt inte utmaningen ensam, men den samlade kunskap som sprids genom forskning kan leda till förändringar på olika nivåer och i olika sammanhang.

Projektledare Hanna Voog: hanna [dot] voog [at] ub [dot] lu [dot] se

Har du frågor kontakta LUCRIS supporten.