Inre utvecklingsmål ska bygga hållbara karriärer

Foto av två kvinnor som står framför en tavla med uppskrivna mål.
Karriärcoacherna Pernilla Thellmark och Stina Vikingson föreläser om inre utvecklingsmål, Inner Development Goals (IDGs). Foto: Louise Larsson

Möt Stina Vikingson och Pernilla Thellmark på Ekonomihögskolans karriärcenter som börjat jobba konkret och handfast med personliga utvecklingsmål för hållbar utveckling. Deras målgrupp är studenter, men metodiken fungerar för allt från den enskilda individen till team och större grupper på arbetsplatsen.

– Välj en färdighet som du skulle vilja utveckla. Reflektera över den tillsammans med någon du sitter bredvid, helst någon du inte känner. Vilken färdighet skulle göra störst skillnad i ditt liv?

Det är karriärcoachen Pernilla Thellmark som ställer frågan. Hon föreläser om individuella utvecklingsmål, Inner Development Goals (IDGs) för en samling nyfikna studenter. Föreläsningen avslutas med korta övningar med inslag av reflektion – och mod.

– Så inspirerande, säger deltagarna efter­åt.

Stina Vikingson och Pernilla Thellmark vittnar om att många studenter de möter för karriärvägledning är intresserade av att jobba med hållbarhet, men att det kan vara svårt att veta hur man kan stötta dem på bästa sätt. Med ramverket för IDGs blir det mer greppbart både för karriärvägledarna och för studenterna själva.

– Ofta känner jag ”wow!”, vilken kunskap och vilka reflektioner och idéer som studenterna har, säger Stina Vikingson.

Ramverk för egenutveckling

FN:s medlemsstater har satt upp globala hållbarhetsmål, men det kan känns stort och abstrakt för individen att se hur man själv kan bidra till att utrota hunger och fattigdom. Därför har de ”inre utvecklingsmålen” tillkommit – ett slags ramverk för egenutveckling. De utgår ifrån fem ­olika ­kategorier – som tänka och agera – och konkretiseras i 23 färdigheter – som kritiskt tänkande, kreativitet och uthållighet. Bakom initiativet står flera forskare, företag och organisationer via en icke-vinstdrivande stiftelse.

Under två terminer har Ekonomihögskolan erbjudit ett frivilligt extraspår – Living the Sustainability Idea – för studenterna vid två masterprogram. Mycket av det arbetet är byggt kring IDGs och det blev naturligt att ta in det även i karriärverksamheten. Den här våren har karriärvägledarna anordnat en workshopserie, öppen för alla Ekonomi­högskolans studenter. Den fortsätter i ny upplaga under hösten. Tanken är också att fortsätta utveckla metoder för att ta med sig IDGs in i enskild coachning.

– Under workshopparna tränar och testar vi oss fram i IDG-ramverket tillsammans med studenterna. Det är ett strukturerat sätt för att stegvis upptäcka vilka färdig­heter och förmågor man utvecklat. Vi börjar inte i ”nu ska vi träna på just det här”, utan det ser vi i efterhand, säger ­Stina ­Vikingson.

Stort intresse internt

Både Pernilla Thellmark och Stina ­Vikingson ser stor potential i att arbeta med IDGs på fler vis än med studenter. En del av Ekonomihögskolans partnerföretag jobbar med det bland sina medarbetare, och Pernilla Thellmark och Stina ­Vikingson har provat dem på ett personalmöte för fakultetens kansli. De berättade om ramverket och visade de olika kategorier och färdigheter som finns. Sedan fick kollegorna välja ut två färdigheter var som de skulle vilja utveckla professionellt och diskutera det med en kollega.

– Vi upplevde att det fanns ett stort intresse att diskutera IDGs på en organisationsnivå. Om jag fick drömma så skulle man kunna använda dem för såväl utvecklingssamtal som för teambuilding och på strategi­dagar, säger Stina Vikingson.

Ämnesöverskridande

Nyligen anordnade Ekonomihögskolans karriärcenter i samarbete med karriär­samordnare på Samhällsvetenskapliga fakulteten en kompetensutvecklingsdag på temat hållbar karriär.

– Det finns absolut ett intresse från andra delar av LU för detta. Det fina är att metoden inte alls är knuten just till Ekonomihögskolan, utan att det är ämnes­överskridande. Men det behövs exempel på hur man kan göra och sedan får man prova sig fram, säger de.

Inre utvecklingsmål

”Inner development goals” (IDGs) bygger på att personlig utveckling är en viktig del i att uppnå de 17 hållbarhetsmålen i FN:s Agenda 2030. För att kunna ta till sig FN:s hållbarhetsmål och hjälpa till att uppfylla dem, behöver vi färdigheter i att kunna tänka, samarbeta och agera. På inner­developmentgoals.org finns verktyg, filmer och artiklar för den som vill läsa på.

De fem kategorierna och 23 färdigheterna

4. Samarbeta

Kommunikationsfärdigheter
Samskapande
Inkluderande hållning och interkulturell kompetens
Tillit
Mobilisering

5. Agera

Mod
Kreativitet
Optimism
Uthållighet

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English