Intresserad av individbaserade forskningsdatabaser? Delta den 27 november

Bild på träspelsgubbar på ett diagram. iStock.

Är du som forskare intresserad av att förstå individers arbete, hälsa och välfärd? Vill du veta om vi verkligen har rätt att forska om individers arbete, hälsa och välfärd? Då är du välkommen till en informationsföreläsning och ett panelsamtal om forskningsdatabaser med personuppgifter.

Informationsmöte: Intresserad av att arbeta med individbaserade forskningsdatabaser?

Databaserna utgör viktiga gemensamma resurser för det nationella och internationella forskarsamhället. De kan användas för att analysera långsiktiga demografiska, sociala och ekonomiska processer. De innehåller ofta information om individers hälsa. Ofta kan människor följas över tid och rum, över livsloppet och mellan generationer vilket möjliggör policyrelevant forskning inom många vetenskapsområden.

Lär dig mer om de fyra nationella forskningsinfrastrukturer finansierade av Vetenskapsrådet. Få information om vad dessa databaser omfattar och hur du får tillgång till data. Du får också möjlighet att ställa frågor.

I korta drag omfattar de fyra nationella infrastrukturerna:

• REWHARD databaser om arbete och levnadsförhållanden.
  • SWEDPOP samordnar befolkningsdatabaser.
  • NEAR samlar databaser om åldrande och hälsa.
  • CORS genomför och koordinerar stora surveyundersökningar (till exempel SHARE).

27 november 2023 13:00 till 15:00, LUX aula | Föreläsning

Informationen ges på engelska. Kaffe serveras mellan informationsföreläsningen och panelsamtalet.

Informationsmötet följs av ett panelsamtal, på svenska, om individbaserade forskningsdatabaser.

Panelsamtal om forskningsdatabaser med personuppgifter – nu och i framtiden

Har vi rätt att forska om individers arbete, hälsa och välfärd?

Forskningsdata är en strategiskt viktig resurs för svensk forskning inom många discipliner. Forskningsdatabaser med personuppgifter kan rätt utnyttjade, och under kontrollerade former, bidra stort till kunskap om samhälle, hälsa och välfärd. Genom möjlighet att länka olika material till registerdata utgör de också en viktig konkurrensfördel för svensk samhällsvetenskaplig och medicinsk forskning men ökar också svenska lärosätens attraktivitet för utländska forskare och internationella samarbeten. Trots deras betydelse är den rättsliga och praktiska situationen vad gäller flera forskningsdatabaser idag oklar och i vissa fall komplicerad. Det påverkar forskare såväl som forskningen.

27 november 2023 15:30 till 17:00, LUX Aula | Panelsamtal

Med syfte att höja kunskapen om rådande läge och diskutera den framtida situationen för forskningsdatabaser med personuppgifter (bland annat kohorter och register) anordnas detta panelsamtal. I samtalet medverkar:

Maria Nilsson, statssekreterare
Cecilia Magnusson Sjöberg, professor i rättsinformatik, tidigare särskild utredare
Irene Wennemo, ordförande, Vetenskapsrådet
Olle Lundberg, huvudsekreterare, Forte

Även forskare från samhällsvetenskap och medicin vid Lunds universitet deltar.

Målgrupp: Seminariet riktar sig brett till forskare vid LU, men främst till de som är intresserade av förutsättningarna för kvantitativ individbaserad forskning inom ekonomi, samhällsvetenskap, och medicin/hälsa samt en långsiktig reglering av forskningsdatabaser.

Panelsamtalet hålls på svenska. Kaffe serveras innan seminariet.