Invigning av Hallen på höjden – dynastiers residens och domän

Bild på Hallen på höjden i Uppåkra.

Den 5 september invigs den arkeologiska undersökningen av Hallen på höjden i Uppåkra.

I blickfånget för forskningsinsatsen står den över fyrtio meter långa hallbyggnad i Uppåkra som utgjort huvudsäte för uppåkragodset. Här höll man hov och bjöd in till samråd. Nu ska hövdingahallen – Uppåkras maktcentrum – grävas fram, tack vare mångmiljondonationer.

Alla är varmt välkomna till invigningen den 5 september klockan 15:30-16:00. Ingen föranmälan behövs .Med anledning av de nya utgrävningarna besöker Kungaparet tidigare på dagen Lunds universitet, däribland Historiska museet och Uppåkra.

Plats: Uppåkra Arkeologiska Center, Stora Uppåkravägen 101, Staffanstorp

Program

Klockan 15:30-16:00 invigs den arkeologiska undersökningen av rektor Erik Renström. Under ceremonin talar Uppåkrastiftelsens ordförande Michael Sandin, projektledarna professor Torbjörn Ahlström och professor Mats Roslund samt arkeolog Annika Knarrström. Ceremonin innehåller även flera tidstypiska musikinslag av musikern Erik Ask-Upmark.

Inbjudan: invigning av nya utgrävningar i Uppåkra  | Lunds universitet

Se evenemanget i kalendariet | Medarbetarwebben.