Lokalprogram för Science Village presenteras till hösten

Kartskiss över området Science Village i Lund.
Skiss över Science Village där byggnader i brunt är färdigbyggda eller är i processen att bli byggda. Gråmarkerade områden är planerade byggnader.

I höst ska lokalprogrammet för LTH:s och Naturvetenskapliga fakultetens etablering i Science Village presenteras. Då klarnar detaljerna kring omfattningen av flytten, vad som ska byggas och hur lokalerna utformas.

Att flytta delar av fysik och kemi, både forskning och grundutbildning, från Sölvegatan till Brunnshög och Science Village är universitetets största flytt och byggnadsprojekt på mycket länge. Forum Medicum beskrivs som en västanfläkt i jämförelse.

Institutionerna för fysik och kemi är gemensamma för LTH och Naturvetenskapliga fakulteten. Anställda som LUM pratat med är till stor del positiva till flytten. Kemisterna dock inte riktigt lika positiva som fysikerna. Sven Lidin var Naturvetenskapliga fakultetens dekan fram till årsskiftet och har drivit frågan om Science Village-flytten i flera år. Han förklarar skillnaden så här:

– Det är nog en korrekt beskrivning och den hänger samman med nya NanoLab i ­Science Village. Det har varit loket i förändringen, både av organisation och verksamhet. Det är en väldigt stor infrastruktur för LTH.

Porträttbild av Annika Mårtensson.
Annika Mårtensson, vicerektor på LTH. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Ska bli mer effektiva och funktionella

Hur stor del av kemi och fysik som ska etableras på Brunnshög är fortfarande oklart. Klart är att etableringen inte får gå ut över verksamheten. Lokalprogrammet som ska presenteras i höst omfattar hela Fysicum och stora delar av Kemicentrum. Totalt rör det sig om verksamhet som idag bedrivs på 44 000 kvadratmeter. Målet är att verksamheten ska behöva mindre yta i framtiden genom att de nya lokalerna blir mer effektiva och funktionella.

När lokalprogrammet är presenterat klarnar detaljerna kring vad som ska byggas och hur: vilka delar som ska flytta, vad det kostar, och hur det kommer att se ut när det är färdigt för inflyttning. Det kommer också att bli tydligare vilka delar som stannar kvar på Sölvegatan och vad som behöver göras med de lokalerna.

Porträttfoto av Per Persson.
Per Persson, dekan på Naturvetenskapliga fakulteten. Foto: Kennet Ruona

Fortfarande oklart kring kostnadsfördelning

LTH:s vicerektor Annika Mårtensson och Naturvetenskapliga fakultetens dekan Per Persson skriver i ett mejl till LUM att omfattningen av det som eventuellt ska flytta avgör hur kostnaderna ska fördelas mellan de två fakulteterna. De räknar med att det första ekonomiska underlaget är klart efter sommaren.

LTH organiserade vid årsskiftet om delar av verksamheterna på Kemicentrum när Institutionen för livsmedelsteknik slogs samman med Institutionen för kemiteknik till nya Institutionen för processteknik och tillämpad biovetenskap. Stora investeringar har gjorts i de apparathallar som sedan länge finns på Kemicentrum och det är bestämt att den nya institutionen även i framtiden ska vara kvar på Sölvegatan. Två avdelningar, bioteknik och teknisk mikrobiologi, som idag ingår i Kemiska institutionen kommer att samorganiseras med den nya institutionen och därmed stanna kvar på Sölve­gatan.