Lunds universitet högt upp i hållbarhetsrankning

Cyklande studenter och ett spårvagnståg.

Lunds universitet hamnar på plats 8 i världen av 1 403 rankade lärosäten i QS World University Ranking: Sustainability, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. Det är tredje bäst i Europa och topp i Sverige.

QS World University Rankings: Sustainability är ett ramverk för att visa hur lärosäten vidtar åtgärder för att ta sig an globala utmaningar inom hållbarhet. Det är andra året som rankningen görs, och placeringen är fyra platser upp jämfört med fjolårets 12:e plats.

– De är otroligt glädjande att Lunds universitet rankas som åttonde av alla universitet i världen för sitt hållbarhetsarbete av QS. Förra året var vi på plats tolv. Då var vi lite förvånade, och trodde att en delorsak var att bara 700 universitet var med. Ett otroligt stort tack till alla inom forskning, utbildning och stödverksamheten som har bidragit till detta otroligt fina resultat. Detta sporrar oss att arbeta vidare, för varken Lunds universitet eller världen är ännu hållbar, säger Per Mickwitz vicerektor vid Lunds universitet med ansvar för forskning, hållbarhet och campusutveckling.

Läs hela artikeln på lu.se: Lunds universitet högt upp i hållbarhetsrankning.