Mejl under helgen om demonstrationerna

en mans händer på ett tangentbord. mostphotos.

Den 26 maj skickades ett stort antal mejl till universitetets medarbetare som handlade om ett möte mellan demonstranter och universitetsledningen.

Detta är inget IT-hot utan tillvägagångssättet är ett legitimt sätt att nå många då alla anställdas e-postadresser finns på universitetets webbplats.

Vår yttrandefrihet ger utrymme för en mängd olika åsikter att uttryckas och spridas. Universitetet kan inte hindra eller filtrera bort sådana yttranden.

Vissa medarbetare har uppmärksammat att detta inkommande mejl har försvunnit och sedan återkommit. Det beror på att många av de mejl som togs emot flyttades till karantän automatiskt, eftersom denna stora mängd mejl av systemet uppfattades som spam. Så snart IT upptäckte detta stoppade man ”undanflyttandet” och arbetar nu för att återställa mejlen till mottagarna. Detta arbete sker manuellt och tar därför en viss tid.

Lunds universitet välkomnar ett öppet meningsutbyte i samhället. Universitetet står för dialog och inte konflikt samt att respekt visas för andras åsikter.

Ledningen för Lunds universitetet har sedan oktober 2023 blivit kontaktade av olika grupperingar som haft synpunkter på hur Lunds universitet bör agera med anledning av det pågående kriget mellan Israel och Hamas. Alla mejl har hanterats och svar har utgått i enlighet med de krav som ställs på en myndighet.

Här är en sammanställning av vanliga frågor som kommit in till Lunds universitet i samband med kriget mellan Israel och Hamas samt svar på dessa:

Frågor och svar i samband med kriget mellan Israel och Hamas

När det gäller gruppen som nu genomför en demonstration i Lundagård påbörjades planeringen av ett möte mellan dem och universitetsledningen i anslutning till att tälten restes. Mötet genomfördes med två representanter från universitetsledningen och tre representanter för demonstranterna den 23 maj.

Universitetsledningen uppfattar att det var svårt att få till en konstruktiv dialog under mötet.  Studenterna ställde ett ultimatum att ledningen skulle underteckna en petition som de formulerat. Efter att mötet förlängts i 20 minuter avrundade universitetsledningen. Universitetsledningen bad att få återkomma. Studenterna ville inte lämna rummet och byggnaden utan att få en exakt tid när universitetsledningen skulle återkomma samt boka ett nytt möte. Då byggnaden inte är en allmän plats eskorterade polis studenterna ut från huset.