Nu inleds projekteringen av universitetshuset

bild på detalj i trappan i universitetshuset. Foto: Frida Claesson.

Universitetshuset står inför en kommande renovering och nu inleds projekteringen. Första uppgiften blir att beskriva hur ett renoverat universitetshus kan fungera tekniskt med de nya funktioner som planeras, allt utifrån byggnadens kulturhistoriska förutsättningar.

Målet är ett universitetshus öppet för alla, bland annat planeras en ny universitetsgemensam reception och flexibla lokaler för undervisning och studieplatser.

– Universitetshuset är en byggnad med helt unika värden. Därför är vi glada att ha knutit till oss mycket kvalificerade konsulter för projekteringen, säger Vanja Knocke, ansvarig projektägare för renoveringen vid Statens fastighetsverk.

Det första steget i projekteringen beräknas bli färdigt hösten 2024. Därefter kan Statens fastighetsverk ge en tydligare bild av när ett renoverat universitetshus kan öppna. Under projekteringen kommer huset att fortsätta användas i begränsad omfattning för universitetets evenemang och ceremonier.

– Det är spännande att vi nu tar ett stort steg mot ett universitetshus som efter renoveringen kommer att vara öppet och välkomnande för alla, säger prorektor Lena Eskilsson, ordförande i Lunds universitets styrgrupp för projektet.

Byggnadens välkända och saknade sfinxer på taket nytillverkas i ett separat projekt, och blir trogna kopior av de ursprungliga. Ambitionen är att de ska vara på plats innan höstens terminsstart.