Nu undersöks universitetets påverkan på trafiksäkerheten

Unga personer cyklar utomhus på hösten. En ung man vänder sig om på cykeln och ler mot kompisen bakom. Foto.
Universitetets påverkan på trafiksäkerheten undersöks under våren 2024. Foto: Johan Persson

Hur påverkar Lunds universitet trafiksäker­heten? Den frågan vill en forskargrupp vid LTH bena ut i ett på­gående projekt.

Under våren ska Matilda Magnusson, doktorand vid LTH, intervjua en rad personer med ansvar för arbetsmiljö, inköp och hållbarhet vid Lunds universitet. Syftet är att ta reda på i vilken mån universitetet bidrar till trafiksäkerhet.

– Vi är nyfikna på saker som om det finns krav på cykelhjälm, vinterdäck och ordentliga lampor när man rekommenderar anställda att cykla i stället för att köra bil. När vi upphandlar studentresor, finns det bälten i bussarna och klarar de alla konsument­tester? Vilka bilar väljer vi när det gäller transport inom universitetet – finns det alko­lås och farthållare? säger Aliaksei ­Laureshyn, universitetslektor och den som leder projektet.

Trafikverkets nollvision

Idén om att synliggöra företags och ­organisationers påverkan på trafiksäker­heten är ganska ny och hänger ihop med Trafikverkets nollvision om att ingen ska dö i trafiken. Tanken är att fler aktörer än staten har ett ansvar för trafiksäker­heten. Projektet, där LU ingår tillsammans med ­Chalmers och konsultföretaget Sweco, väntas bli klart till sommaren och förhoppningen är att kunna ta fram ett verktyg som verksam­heterna ska kunna använda för att synliggöra och påverka sitt trafiksäkerhetsavtryck.