Ny chatbot för antagningsfrågor

Nu finns en ny chatbot för studenternas antagningsfrågor på plats. Den gick live den 17 oktober och ger studenterna en möjlighet att få svar på frågor dygnet runt alla dagar.

Chatboten ligger på våra utbildningssidor på www.lu.se. Studenterna hittar den direkt när de går in på webbsidan anmälan och antagning, den ligger som en liten symbol, se bilden ovan.

Chatboten är utvecklad av medarbetare på antagningsenheten på sektionen Student och utbildning med hjälp av LDC och sektion Kommunikation. Arbetsgruppen som har bestått av fem personer har samlat de vanligaste frågorna och lagt in automatiska svar på dem med hjälp av sökord. Svaren ska hjälpa studenterna att hitta rätt med länkar och ger också direkta svar på enklare frågor.

Förra året kom det in 6775 mejl till antagningsenheten med frågor från studenter. Mest kommer i samband med antagningsperioder. Med chatboten hoppas antagningsenheten att kunna ge studenterna bättre service och minska antalet mejl och telefonsamtal. Förhoppningen är också att frågor till fakulteternas utbildningsavdelningar ska minska. Dock är det fortfarande många frågor som måste hanteras individuellt och manuellt.

Chatboten är av den enklaste formen och uppdateras manuellt, genom att arbetsgruppen får samla in obesvarade frågor, lägga till svar och förbättra svaren efterhand. Ett antal användartester har redan tidigare utförts med studenter, men först nu när chatboten satts i funktion kan den testas på riktigt i den utsträckning som behövs.

Se chatboten på webbsidan: Anmälan och antagning | Lunds universitet