Ny plan för universitetets arbete med lika villkor

Delmål 5C i de globala målen. Kvinna och man i balans på en gungbräda.

Lunds universitet består av de människor som arbetar eller studerar här. Vi har olika roller, finns på olika platser, utför olika uppgifter men formar tillsammans ett framgångsrikt universitet med stor bredd.

Vi ska vara ett universitet i världsklass som förstår, förklarar och förbättrar vår värld och människors villkor. Det är en vision som förutsätter akademisk frihet men också en god arbets- och lärandemiljö.

Lunds universitets plan för lika villkor beslutades av rektor den 2 december och sträcker sig över perioden 2022-2027. I planen lyfts fyra övergripande mål:

1. Rekryteringsprocesser och karriärvägar ska vara fria från diskriminering.
  2. Kunskapen om och förståelsen för jämställdhet och lika villkor ska vara hög i organisationen.
  3. Arbetet mot diskriminering (SFAD) ska vara levande och aktivt systematiskt förebyggande.
  4. Hanteringen av och förebyggande arbete mot kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier ska vara professionell.

Avsikten med planen är att lyfta och tydliggöra universitets ambitioner och strategiska inriktning inom jämställdhet och lika villkor. Planen ska också möta de krav som ställs från regeringen med avseende på jämställdhetsintegrering och de krav på jämställdhetsplan som ställs från EU-kommissionen för att kunna söka anslag från Horisont Europa.

Universitetets nya plan för lika villkor finns på sidan om Jämställdhet och lika villkor | Medarbetarwebben