Nya policyer för innovation stödjer ekosystem för kreativa branscher

Illustrativ bild.

Lunds universitet med partners har beviljats ett anslag från EU-kommissionen om 68 miljoner kronor för bättre stöd till innovationsprocesser inom de kulturella och kreativa näringarna. Idag saknas verktyg så att ekosystemen inom sektorn får tillgång till finansiering och inkubatorer och kan realisera fler innovationer.

Innovationsprocesser är komplexa med många inblandade aktörer och innebär experimenterande, testning och utforskande av idéer. Med stöd av hela ekosystem av stora och små företag, institutioner, organisationer, forskare och medborgare blir det enklare att pröva nya koncept, locka investerare och snabbare komma i gång med etablering av nya bolag och verksamheter.

– Kulturella och kreativa näringar är väldigt viktig både som meningsskapare och för den omställning som behövs göras i hela världen. Det finns ett stort behov av nya policyer för innovation och i detta viktiga EU-projekt kommer forskning och kompetens inom innovation på Lunds universitet samt vår strategiska satsning på kultur och kreativa näringar till god användning, säger Erik Renström, rektor för Lunds universitet.

Läs hela artikeln: Nya policyer för innovation stödjer ekosystem för kreativa branscher | Lunds universitet

Universitetet satsade stort på att få den så kallade kulturKIC:en. Satsningen har nu resulterat i andra EU-medel istället.

Läs artikeln: Tävlingen mobiliserade - nu fortsätter LU satsningen på kreativa och kulturella näringar | Medarbetarwebben